Volledig scherm
PREMIUM
Lilian ten Donkelaar en Rob Wissink. © Annina Romita en Carlo ter Ellen

Waarom kijken we (niet) naar WK Vrouwenvoetbal?

Het DebatDe verrichtingen van de Oranje vrouwen in Frankrijk gaan aan haar volledig voorbij, zegt Lilian ten Donkelaar. Waarom ze niet kijkt? Omdat marketeers veel te graag willen dát ze kijkt. Rob Wissink is sportgek en keek wél. Maar het kan hem absoluut niet bekoren. Hij mist teveel elementen die andere sporten zo mooi maken.

Lilian ten Donkelaar: marketing

Volledig scherm
Lilian ten Donkelaar © Lars Smook

Gaan ze winnen? Of niet? Het interesseert me in alle oprechte eerlijkheid geen ene moer. En dat is raar. Want als mannen in oranje shirts belangrijke toernooien voetballen, boeit het me wel. Dan doe ik mee aan kantoorpoules, en dagen waarop ze niet spelen, voelen leeg en duren te lang. Als Duncan Laurence een liedje zingt, zit ik aan de buis geplakt tot de laatste punten verdeeld zijn. Maar het WK voetbal voor vrouwen? Meh.

Waar zou dat nou aan liggen? Het is traag en technisch matig, vinden de kenners. Zou best kunnen, maar om daar last van te hebben, moet ik er toch echt eerst vijf minuten van zien. Bovendien kan iets dat zeldzaam prutswerk en ongezond traag is, tegelijk reuzespannend zijn.

Hoeveel brexitstemmingen heb ik wel niet ademloos gevolgd. Dat ik er geen verstand van heb, is ook geen reden. Van Formule 1-auto’s weet ik niks, behalve dat er veel knopjes op het stuur zitten en de onderdelen er nogal los aanhangen, maar toen Max zijn eerste Grand Prix won in Spanje, stond ik te stuiteren voor de televisie.

Opinie