Hoe we als krant de kwestie ‘Nieuwe stadionnaam Heracles’ volgden
Achter het VerhaalAls er één onderwerp was in 2019 dat de gemoederen flink bezighield? De nieuwe stadionnaam van Heracles. De naam Erve Asito kon rekenen op kritiek, woede en onbegrip. Sportverslaggever Fardau Wagenaar van Tubantia volgde de kwestie en belichtte samen met collega’s iedere invalshoek die er te vinden was. “In dit soort verhitte discussies zie je dat er op een bepaald moment geen nieuws meer te vertellen is. Dan is het verhaal gewoon klaar.”
Delen per e-mail
Social media barst los
Dat er met Asito als sponsor een nieuwe naam zou komen voor het Polman stadion was bekend. Asito was zelfs bezig om er iets bijzonders van te maken. “Het zou een heel evenement worden die maandag. Ze deden er zelfs behoorlijk geheimzinnig over”, weet Wagenaar zich te herinneren. Zelfs is ze als sportverslaggever die maandag vrij, collega Gerben Kuitert bezoekt de bijeenkomst waar de naam Erve Asito wordt onthuld. Maar vanaf het moment dat de nieuwe stadionnaam bekend is, stromen de berichten binnen op het mobieltje van Fardau Wagenaar en barst ook meteen de discussie los op social media. “Ik dacht meteen: oh jee, dit gaat niet helemaal goed. Ik zag op social media zelfs mezelf voorbij komen als Yvon Jaspers, tussen alle spelers van Heracles op de boerderij.”
De rol van de krant: verslag doen
Fardau Wagenaar volgt Heracles als club al jaren en ook zij vindt iets van de naam. Maar die mening ventileert ze niet in de publicaties in Tubantia. Bewust niet. “De gemoederen waren al zo verhit. Ik wilde niet nog iemand zijn met een mening, we wilden verslag doen van de feiten en die journalistieke rol hebben we ook vastgehouden. We hebben iedereen om een reactie gevraagd en de vragen gesteld waarvan we vonden dat die gesteld moesten worden.”
De vraag: waarom is er gekozen voor deze naam?
Eén van de vragen is: waarom is er gekozen voor de naam Erve Asito? Tubantia legt daarvoor contact met het marketingbureau Triple Double in Eindhoven dat bij het bedenken van de nieuwe naam betrokken is. “De commotie zwelde aan. Dat je de nieuwe naam niet uit kunt leggen aan je eigen supporters, dat is natuurlijk niet goed.” Triple Double geeft vervolgens een verklaring die volgens Wagenaar die héél goed bij FC Twente had gepast, maar beslist niet bij Heracles.
Commotie om het reclamebureau
In het artikel ‘Het Anfield Road-gevoel op Erve Asito’ zegt Norberth Korsmit, directielid bij sportmarktingbureau Triple Double het volgende: “Op Anfield Road is Liverpool de baas en op een erf in Twente is de boer - in dit geval Heracles - de baas. Zo ongeveer moet u het zien. Er zit een gedachte achter.”
De gedachte die erachter zit, landt niet in Almelo. Integendeel. “Hier sloegen ze echt zó de plank mis”, zegt Fardau Wagenaar. “Anfield Road en Liverpool zijn verbonden aan FC Twente. Het clublied You’ll never walk alone is het lijflied van Liverpool n en FC Twente heeft dat als clublied gekopieerd. Bovendien is Almelo écht geen boerenstad, dus alles voelde op dat moment misplaatst.”
Na de spandoeken eieren en een kip op het veld
De onvrede onder supporters bereikt haar hoogtepunt een maand na de bekendmaking van de naam Erve Asito. Fans bekogelen het veld van Heracles met eieren en laten een kip los tijden de wedstrijd tegen Heerenveen.
“Je denkt op een gegeven moment, kom op jongens, nu is het wel een keer klaar. Het is maar een naam. Maar de supporters bleven boos, ze voelden zich niet gekend door de club. Tijdens de eerste wedstrijd tegen Heerenveen thuis lieten ze de kip los op het veld en gingen ze met eieren gooien.”
Na de wedstrijd maakt Wagenaar een verhaal over wat er is voorgevallen op het veld met de spelers en trainer van Heracles, want de nieuwe naam en de sfeeracties van de supporters krijgen nu ook z’n weerslag op de sportieve prestaties van de club. “Je kunt als trainer en spelers wel zeggen dat je je niets van zulke dingen aantrekt, maar dit heeft zeker niet bijgedragen. Voor mij als journalist was dat ook wel het moment om bij Asito om antwoorden te gaan vragen: wat willen jullie hier nou mee?”
Asito verandert stadionnaam niet
Een paar dagen later, op 6 augustus 2019, publiceert Tubantia een interview met Remco Stolk, de commercieel directeur van Asito. In het interview met Fardau Wagenaar zegt Stolk dat Asito de naam van het stadion niet zal aanpassen omdat de sponsor vindt ‘dat de naam de lading dekt’
Op een gegeven moment is het klaar
Voor Tubantia markeert het interview met de commercieel directeur van Asito ook een het eindpunt van de discussie. “Bijna anderhalve maand heeft het echt gestoomd rondom dit onderwerp. Maar op een gegeven moment hadden we alles wel opgeschreven: we hebben de club aan het woord gelaten, supporters gesproken, polletjes gehouden. Ergens houdt het op, de zoveelste sfeeractie is geen nieuws meer”, legt Wagenaar uit. In het interview geeft de directeur van Asito al aan dat het achteraf beter geweest zou zijn om supporters te betrekken bij het verhaal. “Ik denk dat dat de les is geweest. En daarmee is zo’n verhaal op een gegeven moment gewoon klaar.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Ikea overladen met klachten over slechte service: ‘Het frustreert en spijt ons’
-
Parfumerieketen Douglas sluit zo’n 500 winkels in Europa
De Duitse parfumerieketen Douglas sluit rond de 500 van zijn circa 2400 winkels in Europa. Met name in Zuid-Europa gaat de keten snijden in het winkelbestand, maar ook in Duitsland verdwijnen 60 winkels. Het is volgens een woordvoerster niet uitgesloten dat ook in Nederland filialen verdwijnen. -
Knetemann gaat wielerploeg speciaal voor vrouwen opzetten bij TalentNED
Oud-wielrenster Roxane Knetemann gaat aan de slag bij TalentNED, de organisatie van directeur Gerard Kemkers die zich inzet voor sportieve talenten. Knetemann gaat samen met Stefan van Klink de mogelijkheden verkennen om een wielerploeg te starten voor vrouwelijke junioren. TalentNED beschikt al over een schaats- en mountainbikeploeg en ondersteunt talentvolle judoka’s. -
PREMIUM
In Australië weten ze wel raad met verwende sporters en een gebrek aan discipline
Relschoppers, fris gekapte voetballers en klagende proftennissers in Australië: de verontwaardiging over het gedrag van geweldplegers en aanstellers groeit, maar wat kunnen we eraan doen, behalve ons opwinden? Down Under weten ze er wel raad mee. -
Bouwbedrijf zoekt relschoppers en gaat viral: ‘Je mag zoveel stenen gooien als je wil’
Op veel plekken zijn relschoppers niet welkom, maar bij het bouwbedrijf van Wesley van den Broek (31) wel. Hij plaatste als grap een oproep op Facebook. Deze gaat inmiddels viral: ,,Voor alle relschoppers, je mag bij ons zoveel stenen gooien als je wil. Hoe sneller, hoe beter.”
-
bedreigingen
Bugno neemt het op voor Groenewegen: ‘Dylan maakte een fout die hem duur kwam te staan’
Voorzitter Gianni Bugno van de CPA, de internationale vakbond voor wielrenners, heeft het opgenomen voor Dylan Groenewegen. De Nederlandse sprinter van Jumbo-Visma vertelde onlangs in een interview met tijdschrift Helden dat hij bedreigd werd na de door hem veroorzaakte crash van Fabio Jakobsen in de Ronde van Polen. Groenewegen, die voor negen maanden is geschorst, kreeg zelfs een tijdje politiebewaking. -
VIDEO
RIVM: Dreumes is steeds vaker ingeënt tegen gevaarlijke ziekten
Zeer jonge kinderen hebben steeds vaker hun vaccinaties binnen tegen gevaarlijke ziekten als mazelen, difterie en polio. Dat blijkt uit de nieuwste, voorlopige inentingscijfers die staatssecretaris Paul Blokhuis (Volksgezondheid) vanmiddag heeft gepubliceerd. -
PREMIUMpoll
Boer Ronald biedt burgemeester Zwolle hulp aan tegen relschoppers: ‘Met trekkers kunnen we de stad barricaderen’