Volledig scherm
© Martha

Media hebben zich aangepast en zijn klaar voor de toekomst

Over OnsTubantia is digitaal gegaan, op alle fronten. Maar de liefde voor de papieren krant blijft. 

Arrogant en cocky, dat denk ik als de Moscow Bureau Chief van de Financial Times naast me komt zitten. Het decor: the Jam Factory in het Oxford van Inspector Morse. Met vier collega's van De Persgroep zijn we te gast bij het Reuters Institute for the study of Journalism, voor het programma Leading Newsroom Change. Ik voel me bevoorrecht, want we zitten aan tafel voor een kennismakingsdiner met toponderzoekers en hoofdredacteuren uit alle hoeken van Europa. Meet Henry James Foy (31), deze dag op de voorpagina van zijn Financial Times met een stuk over fout vlees uit Kazachstan. Henry staat voorgesorteerd als de toekomstige hoofdredacteur van de FT en als dat niet lukt, dan is premier ook altijd nog een optie.

Quote

Arrogant en cocky, dat denk ik als de Moscow Bureau Chief van de Financial Times naast me komt zitten

Mee veranderen

Dag 1 van het programma gaat over de algehele de staat van nieuwsmedia. Van de BBC tot Der Spiegel, van De Morgen tot The Guardian, van Dagens Nyheter tot Tubantia: allemaal zijn we bezig met dezelfde grote veranderingen in de media en proberen we onze redacties mee te laten veranderen met de tijd. Elke dag maken we met veel liefde kranten, radio en televisie, terwijl we tegelijkertijd proberen online een sterke positie te veroveren.

Volledig scherm
Foto ter illustratie © Shutterstock

De aandacht van onze lezers gaat steeds meer uit gaat naar Facebook, Google, Instagram en mobiele telefoons. En waar onze lezers zijn, daar willen wij zijn. We zijn daarom letterlijk in transitie en dat vraagt het uiterste van onze mensen. Ook verslaggevers van Tubantia schrijven allang niet alleen meer voor de krant, met één deadline per dag, maar werken de hele dag voor onze site en gaan tegenwoordig met een notitieblok en Tubantia-plopkap op pad, zodat ze ook een video kunnen maken als dat nodig is.

Spagaat

Het is geruststellend dat we in hetzelfde schuitje zitten, maar de discussie loopt hoog op als het gaat over de invloed van onlinemedia op de kwaliteit van de journalistiek. Door online data te verzamelen, weten we steeds beter wat mensen willen lezen. Henry haat de invloed van data op de journalistiek: als we ons zouden laten leiden door wat mensen online aanklikken, dan schreven alleen nog maar over zielige dieren en bizarre ongelukken, is zijn stelling.

Het is een spagaat die we ook bij Tubantia weleens voelen. En toch zien we steeds vaker dat doorwrochte journalistiek een plek in de top 10 van meest gelezen artikelen verovert. Onderzoek naar zorgfraude, een reportage over de Twentse vrachtwagenchauffeur die vastzit in Frankrijk en misschien kunt u zich ons Google-project herinneren: verhalen met ook online astronomische belangstelling. Afgeschermd in onze premium-sectie, omdat we vinden dat voor goede journalistiek moet worden betaald. We worden er elke dag een beetje beter in, wijzen de cijfers uit.

Quote

Als we ons zouden laten leiden door wat mensen online aanklikken, dan schreven alleen nog maar over zielige dieren en bizarre ongelukken

Vragen

's Avonds drinken we lager in The White Horse, en wederom loopt de discussie hoog op. Wat maakt iemand in deze tijd tot een goede hoofdredacteur of goede verslaggever? Henry weet het zeker: hij heeft alleen respect voor iemand die verslaggever in oorlogsgebied is geweest en weet wat het is om onder druk te staan. Journalistieke ervaring is het enige dat telt, wat hem betreft. De chef nieuws van de BBC vindt juist dat het gaat om het vermogen om te veranderen en mensen te inspireren. Dit is precies het thema van dag 2 in Oxford: hoe zorg je ervoor dat mensen niet ten onder gaan in de verandering? Hoe stimuleer je collega's om zich te ontwikkelen? Hoe houd je talent gemotiveerd?

Het zijn vragen die mij ook bezighouden. Maar ik kan er inmiddels van genieten als ik zie dat een 60-pluscollega - archetype journalist met pen in de borstzak - zichzelf opnieuw uitvindt en nu plezier heeft in het maken van leuke én goedbekeken video's, die hij wekelijks samen met een jonge enthousiaste collega maakt. En ik ben trots als jonge verslaggevers zich scherpen aan ervaren collega's en steeds vaker de voorpagina van de krant halen met gedegen onderzoeksjournalistiek.

Quote

Hoe zorg je ervoor dat mensen niet ten onder gaan in de verande­ring? Hoe stimuleer je collega's om zich te ontwikke­len? Hoe houd je talent gemoti­veerd?

Blik in de toekomst

Die avond, tijdens het diner, komt Henry terug op zijn stelling: 'Oké, een goede hoofdredacteur is iemand die op z'n minst een goede oorlogsverslaggever had kunnen zijn.' Ik vul aan: 'Een goede hoofdredacteur is iemand die zelf ook openstaat voor verandering en van standpunt durft te veranderen als dat nodig is. Go Henry!'

Onze tijd in Oxford eindigt met een blik in de toekomst. Zijn er nog kranten over een jaar of vijf? Gaan mensen massaal digitaal betalen voor nieuws? De Oxford-professor steekt ons een hart onder de riem. Als je terugblikt op de afgelopen twintig jaar, dan is het onvoorstelbaar hoe goed traditionele media zich hebben aangepast aan de tijd. Zijn conclusie: we zitten nog midden in de transitie en het is uitdagend, maar we hebben alles in huis om succesvol te zijn.

Volledig scherm
© Mark Reijntjens

Ik ben dat helemaal met hem eens. Als ik zelf terugkijk op de afgelopen vijf jaar, dan hebben we de landelijke Tegel gewonnen voor beste onderzoeksjournalistiek, waren we een jaar lang European Newspaper of the Year, werden we onderdeel van de sterke Persgroep, verhuisden we samen met de lokale omroep naar een prachtige stek én verzesvoudigde ons onlinebezoek, ook dankzij een gloednieuwe site en mobiele app. De Twentsche Courant Tubantia mag dan 175 jaar oud zijn, maar we zijn alive and kicking en klaar voor de toekomst.