Boekelo boven de Spelen van Londen
BOEKELO - Het is stil in de Boekelose dreven. Waar volgende week zaterdag dik 65.000 toeschouwers rondbanjeren, verstoort nu slechts het getjilp van vogels de rust. Gary Podmore trekt zich er niets van aan. De 53-jarige Brit bouwt voor het achtste jaar op rij de hindernissen van Military Boekelo. Sinds april is-ie er al mee bezig.
door Ralph Blijlevens
Zijn blauwe Land Rover is zijn kantoor. „Hier zit alles in wat ik nodig heb voor het maken van de hindernissen.” Podmore is de bouwer, zijn landgenote Sue Benson de ontwerpster. De twee vormen al zeventien jaar een duo als het gaat om de samenstelling van cross-country parcoursen in Engeland en sinds acht jaar in Boekelo. „Het is in al die jaren denk ik tweemaal voorgekomen dat ik Sue moest vertellen dat een ontwerp niet gemaakt kon worden. Of ik die ontwerpen op papier krijg? Nee joh, vaak wordt een eerste schets met een stok in het zand gemaakt. Of op deze manier”, zegt Podmore, terwijl-ie met zijn vinger op de bevuilde zijkant van zijn auto een paar strepen trekt. In april liep-ie weer voor de eerste maal over het Twentse military-terrein. „Om grond uit te graven en gras te zaaien.” Tussendoor kwam Podmore ook nog even over vanuit Engeland om voorbereidend werk te treffen voor de komende military, sinds deze maand is hij er permanent. Podmore is, volgens eigen zeggen, ‘a one-man- band’. „In Engeland heb je cross-builders die een heel team van medewerkers onder zich hebben. Ik hou daar niet van, ik wil het liefst alles zelf doen. Ben ik ook te eigenwijs voor.”
Hij krijgt wel eens te horen dat ‘iedereen die een spijker in een stuk hout kan slaan’ wel een hindernis kan bouwen. Godmore schudt het hoofd. „Je moet je als het ware verplaatsen in de geest van het paard. Hoe denkt het dier, welke lijn volgt het bij een hindernis. Je kunt wel een heel mooie hindernis bouwen, maar als een paard er niet over wil springen heb je er niets aan.”
De cross van vorig jaar zit ’m nog dwars. De wedstrijd moest een half uur worden stilgelegd omdat twee boomstammen in het begin van de cross verrot bleken te zijn en vervangen moesten worden. „We hadden dat van te voren niet gecontroleerd”, zegt Podmore over de fout die hij nooit meer zal maken. Snel ingrijpen waar nodig, dat is wat de Brit tijdens de cross zal doen. Staand op het dak van zijn terreinwagen houdt hij het verloop van de wedstrijd in de gaten. „Totdat het laatste paard weer veilig binnen is. Na de eerste tien hindernissen weet ik precies hoe de dag verder zal verlopen. Maar ongelukken kunnen zich altijd voordoen. Je hebt wel te maken met twee ‘animals’, de ruiter en het paard. En onderweg zijn er zoveel factoren die een rol kunnen spelen, daar heb je niet overal grip op.’’ Hij zweert bij de ‘safety-attitude’ die heerst in Boekelo: houdt paard en ruiter heel. „Niets is zo erg als een dodelijk ongeval. Ik heb in al die jaren het geluk gehad nog nooit een zwaar ongeval te hebben meegemaakt.”
Podmore blijft Military Boekelo trouw. Waar Benson over drie jaar de ontwerpster is van het olympische parcours in Londen, ziet hij af van de Spelen. „Ik wil Boekelo niet opgeven voor die ene wedstrijd.” Een contract heeft-ie niet in Twente. „Daar doe ik niet aan. Als ik zondag aan het einde van de wedstrijd een hand krijg van een blijde Robert Zandstra (voorzitter, red.), dan kom ik volgend jaar terug.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Twentse humoristen vallen nooit droog
‘Processierups vreet Twente plat’, ‘Burgemeester sluit seksclub in Hengelo’ en ‘Bruine beugelfles Grolsch keert terug’. Bij elke krantenkop die in beeld verschijnt geven André Manuel, Thijs Kemperink en Jan Riesewijk snedig commentaar. -
Dit zijn wij
Geboren voor de bevrijding? Dan hoor je thuis in de Stille Generatie
Wij hebben heel veel meegemaakt: de zwartste crisisjaren, opkomend fascisme, jodenvervolging, een wereldoorlog, de atoombommen op Japan, een Koude Oorlog, dekolonisatie, watersnood, een land in wederopbouw en aan het einde van het hele verhaal die welvaartsstaat waarvoor juist onze generatie zoveel bloed, zweet en tranen heeft gegeven. Maar daarover hoor je ons niet pochen. Wij zijn de Stille Generatie. -
Patatgeneratie
De ware horrorfile: die niet op de radio is, maar waar je wel in staat
Een file is een file, zou je zeggen. Mooi niet. Je hebt de spookfile, de kijkfile, de recordfile, de protestfile, van alles wat. De allerergste is de file die niet op de radio is, maar waar je wel in staat. -
Stille Generatie
Dorus of Swiebertje? Dior of Chanel? En meer dilemma's
Nostalgie is van alle generaties. De Stille Generatie (geboren tussen 1930 en 1945) kunnen daar over meepraten. Gelukkig maar dat smaken verschillen. Vecht de oneindige strijd nu voor eeuwig uit door jouw favoriet te kiezen. -
Verrassend: deze dure SUV was vorig jaar de bestverkochte auto ter wereld
De Toyota RAV4 was vorig jaar de bestverkochte auto ter wereld. De SUV verwees een andere Toyota naar de tweede plaats. Het Japanse merk staat met maar liefst vier modellen in de top 10.
-
Ben je te streng voor jezelf? ‘Zelfcompassie is echt iets wat je moet oefenen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: compassie hebben voor jezelf. -
Patatgeneratie
Lamlendig, aso, maar ook puur: ben jij stiekem een Sjonnie of Anita?
Volkse, ordinaire types werden in de jaren 90 massaal Sjonnies en Anita's genoemd. Anita haalde met die betekenis zelfs de Dikke Van Dale. Nu worden er speciale feesten georganiseerd. Benieuwd hoeveel procent Sjonnie/Anita jij in je hebt? Doe onderaan de test! -
Helemaal klaar met Windows 11? Zo ga je terug naar 10
Ben je niet tevreden met Windows 11, werken bepaalde toepassingen niet meer of mis je simpelweg de interface van Windows 10? Welke reden je ook hebt om terug te willen naar het vorige besturingssysteem: zo downgrade je van W11 naar W10.