Callcenter in Grote Kerk: 'soms tranen in de ogen'

ENSCHEDE - Het grote callcenter van Serious Request zit dan wel in Utrecht, maar ook in het epicentrum van de actie, de Grote Kerk op de Oude Markt, is een telefoonteam aanwezig. Daar komen niet alleen verzoeknummers binnen, maar worden de telefonisten soms ook geconfronteerd met bijzondere verhalen van bellers


Een van de medewerkers in de kerk is de 45-jarige Louis Sampon. In het dagelijkse leven schoolmeester in Utrecht, maar nadat hij jaren geleden betrokken raakte bij het Rode Kruis, bleef hij ‘hangen’. „Ik werk nu vier jaar als telefonist tijdens Serious Request”, zegt Sampon als hij zijn headset even afzet. „Als je na een lange dag thuis komt zet het je wel eens aan het denken, maar het luisteren naar de verhalen van anderen doet je ook goed. Ik ga de laatste jaren dan ook met een goed gevoel de Kerst in.”
Wanneer mensen het callcentrum bellen, komen soms heel persoonlijke verhalen naar boven, Sampon. „Zo kreeg ik afgelopen week een vrouw aan de telefoon die een maand geleden haar eigen kind verloor tijdens de zwangerschap. Ze had al 500 euro gespaard voor na de geboorte. Dat bedrag wilde ze nu aanbieden voor Serious Request. Als je dat hoort springen de tranen je in de ogen.”
Maar er komen ook hartverwarmende telefoontjes binnen. Sampon: „Kinderen die de hele week geen snoep, koek of andere lekkere dingen hebben gegeten en daarvoor geld gesponsord krijgen. Of een 11-jarig meisje dat voor haar verjaardag geen cadeautjes maar geld wil hebben en het hele bedrag van 75 euro doneert. Ook dat doet je goed.”
Sampon was nog nooit eerder in Enschede, maar de sfeer bevalt hem goed. „We zijn dit jaar minder prominent aanwezig als voorgaande jaren. In Eindhoven zaten we in een glazen cabine op het plein, maar dat was soms wel luidruchtig tijdens het werken. De kerk is een prachtige plek.”