Deskundigen: politici laten online goud liggen

ENSCHEDE - Lokale politici laten nieuwe kansen liggen om de kiezer te bereiken. 30 procent van de Overijsselse lijsttrekkers voor de gemeenteraadsverkiezingen zit nog niet op Facebook, Twitter of andere sociale media.

Hun collega’s die dat wel doen, maken niet of nauwelijks gebruik van datatechnieken om binnen de gemeentegrenzen burgers te zoeken en rechtstreeks aan te spreken op de thema’s die hen bezighouden.

Effectiever dan folderen

Dit kan veel effectiever zijn dan zaterdag na zaterdag op markten en dorpspleinen het winkelend publiek folders in de handen drukken. Dat vinden merkendeskundigen Gerben Lievers en Karlijn Lenderink van het Bornse bureau Team Nijhuis. Lievers en Lenderink hebben onderzoek gedaan naar het gebruik van nieuwe communicatietechnieken door lokale politici.

Op de laatste zaterdag van de campagne blijkt dat weliswaar veel partijen via sociale media met burgers communiceren, maar slechts een enkeling gericht potentiële kiezers benadert via verfijnde zoeksystemen. Vaak door onbekendheid, soms vanwege huiver. „Je krijgt er een Big Brother-gevoel bij en dat past niet bij ons”, zegt GroenLinkser Henk Nijhof.

In De Twentsche Courant Tubantia van maandag: Van boodschap naar dialoog