Volledig scherm
© Wouter Borre

NS: 'Niets mis met trein naar Berlijn'

ZWOLLE/OLDENZAAL - De trein van Amsterdam naar Berlijn heeft volgens de Nederlandse Spoorwegen niet meer dan andere grensoverschrijdende lijnen te kampen met vertraging of uitval. De uitval die zich vorige maand voordeed, had bovendien niets te maken met verouderde Duitse locomotieven of rijtuigen, zoals de VVD-fracties in de Oldenzaalse gemeenteraad en Provinciale Staten van Overijssel vrijdag zeiden te vrezen.

„De eerste uitval, in juli, was in verband met geplande werkzaamheden op het Twentse deel van het spoor”, aldus NS-woordvoerder Ton Boon. „Toen hebben we bussen op een deel van het traject ingezet. Later in de maand zorgden hitte en storm in Duitsland voor problemen aan het spoor zelf. Dat had dus niets met rijdend materieel te maken. Er zullen ongetwijfeld problemen met materieel voorkomen, maar niet in de mate die nu wordt geschetst.”

Verouderd materieel
De VVD uitte zijn bezorgdheid mede naar aanleiding van publicaties dat de Deutsche Bahn (die de lijn samen met de NS exploiteert), afziet van nieuw materieel op de lijn zoals eerder gepland was. Daardoor zou te lang met verouderd materieel worden gereden, wat tot onnodig veel vertraging en uitval zou leiden. De VVD vindt daarom dat Nederlandse overheden druk moeten zetten op DB om ook tussen Berlijn en Amsterdam nieuwe treinen in te zetten, zoals elders.

Oplossing
De Duitse spoormaatschappij liet onlangs in een persverklaring weten, dat de eerder gekozen nieuwe treintypes (ICx) ‘na uitgebreide tests’ niet blijken te voldoen voor dit traject. Dat heeft ondermeer met de (beperkte) plaatscapaciteit te maken en daarom wordt naar andere oplossingen gezocht. ”De rijtuigen die nu worden gebruikt zijn overigens verre van aftands, ze zijn net de afgelopen jaren volledig vernieuwd aan de binnenzijde”, zegt NS-woordvoerder Boon.

De Duitse rijtuigen worden vanaf Bad Bentheim in Nederland door NS-locomotieven getrokken, vanwege andere veiligheidssystemen en andere spanning op de bovenleidingen. Volgens Boon is de uitval op het traject gemiddeld nog geen twee procent.