Volledig scherm

'Rampdag' spoor leidt slechts tot klein leed

LAMGELEGD ENSCHEDE - Het was zaterdag een ware rampdag voor wie het land per spoor moest doorkruisen. Vergeleken daarmee was de perfect georganiseerde hinder in het oosten maar klein leed. Vanuit en naar Twente moesten reizigers het ongemak van enig tijdsverlies en overstappen op de bus voor lief nemen, maar wie verder moest naar de Randstad was vele malen slechter af. Bij Gouda raakte de NS het spoor volledig bijster door een aanrijding tussen een Thalystrein en een intercity.


In Twente hadden NS en Syntus tientallen streekbussen gecharterd bij touroperators die volgens een strak schema zo dicht mogelijk de trajecten Almelo-Enschede en Delden-Oldenzaal reden. Vanaf het NS-station Hengelo reden pendelbussen naar het tijdelijk busstation bij het FBK stadion. Ook de lijn Enschede-Gronau lag eruit, waar ook bussen als vervangend vervoer werden ingezet. Internationale reizigers op de lijn Berlijn-Amsterdam moesten het traject Bentheim – Almelo per bus afleggen.


Volgens de NS-servicemedewerkers die op de parkeerplaats bij het FBK Stadion reizigers begeleidden, waren er weinig verrassingen. "De meeste mensen wisten ervan, of via de krant of via internet", aldus een van de NS-begeleiders. Op het spoorstation Enschede echter stonden meer verbaasde reizigers. Met name buitenlanders of mensen uit het westen bleken nog van niets te weten.


Het ongemak bleef beperkt tot een half uurtje extra reistijd. Degenen die toch veel hinder ervoeren door het stilleggen van het treinverkeer, kregen als troost een gratis railrunnerkaartje en een kaartje dat recht gaf een dagje met de 1e klas in plaats van 2e klas te reizen.


De NS had op de lijn Almelo-Enschede gisteren twee keer per uur een snelbus en twee keer een stopbus ingezet. Ook vandaag rijden die beide volgens dat halfuurschema, soms nog tot half twee 's nachts. Er kwamen volgens de NS weinig klachten binnen. De meest gestelde vraag was: Welke bus moet ik hebben? Door het mooie weer konden de ingehuurde partytenten om reizigers tegen de regen te beschermen, in de verpakking blijven.


Ook vandaag worden nog bussen ingezet op genoemde trajecten. Als de onderhoudswerkzaamheden en bomonderzoeken lopen als gepland, wordt het treinverkeer maandag om 5.00 uur hervat. Vandaag wordt wel grote drukte verwacht bij het FBK-stdion omdat dan ook de streekbussen daar naartoe gaan.


De werkzaamheden rond Hengelo waren nodig vanwege de aanleg van een nieuwe perrontunnel door spoorbeheerder ProRail. Omdat station Hengelo en omgeving in de Tweede Wereldoorlog meerdere malen gebombardeerd zijn, moest onderzoek worden gedaan naar nog niet geëxplodeerde vliegtuigbommen. Om het ongemak te beperken werden de onderhoudswerkzaamheden in hetzelfde weekend gepland.