Volledig scherm

Twintig jaar betaald en huis bijna kwijt

ALMELO - Bijna, bijna was de 77-jarige mevrouw Eekhout uit Almelo haar huis aan de Wetstraat kwijt. Op 7 augustus kreeg ze van de Rijnlandse en Nederlandse Hypotheekbank (RNHB) een 'laatste verzoek tot betaling voor opeising'.


Voor 21 augustus moest de achterstallige hypotheek betaald zijn, anders zou de notaris opdracht krijgen de executieveiling van haar huis in gang te zetten. Niet zo bijzonder bij betalingsachterstanden. Ware het niet dat de totale schuld van mevrouw Eekhout 1.475,32 euro bedraagt. En dat bedrag van nog geen 1.500 euro is ook nog eens alles wat resteert van de totale hypotheek op haar huis. Kortom, na twintig jaar betalen zou ze dus helemaal nooit meer een cent hypotheek hoeven te betalen.


Ze woonde aan de Wetstraat eerst met een vriend, waarmee ze het huis kocht. Na zijn overlijden verhuurde ze de bovenverdieping. Maar de huurder raakte in betalingsproblemen en vervolgens mevrouw Eekhout ook. "Ik heb en had het geld gewoon niet", zegt mevrouw Eekhout.


"Ik sta onder andere door een hoge jaarafrekening van de Cogas al 1.700 euro rood. Ik leef van twee witte broden in de week. Ik heb niemand meer waar ik terecht kan. En omdat ik rood sta, krijg ik ook geen lening. Je moet geld hebben om geld te lenen. Ik heb nooit een kwartje schuld gehad. En nu dit."


Ze klopte aan bij onder andere maatschappelijk werk en de wijkagent. De laatste adviseerde volgens haar de huurders van de bovenverdieping eruit te zetten. "Dat is een vrouw met haar zoon. Dat doe je toch niet, ze op straat zetten?", zegt ze. "En dan nog, dan heb ik nog steeds geen geld."


Ten einde raad stapte ze naar een advocaat, die voor haar een brief schreef naar de RNHB. Het antwoord was het 'laatste verzoek tot betaling voor opeising' en het advies van de advocaat om dan maar te betalen. "Maar ik héb geen geld."


Een telefoontje van een verslaggever van De Twentsche Courant Tubantia brengt de zaak echter in een stroomversnelling. De in Utrecht gevestigde RNHB geeft geen informatie over individuele dossiers, maar na telefonisch contact van de hypotheekbank met mevrouw Eekhout reist een medewerker persoonlijk naar Almelo voor een gesprek.


Dat onderhoud was gisteren, met als resultaat dat wanneer mevrouw Eekhout binnen twee maanden 700 euro betaalt, haar de resterende 800 euro wordt kwijtgescholden. Mevrouw Eekhout is zielsgelukkig. Minke Jonker van de RNHB zegt dat de bank echt wel vaker naar oplossingen zoekt, maar dat er moeilijk contact te krijgen was met mevrouw Eekhout. "En dan krijg je een keer zo'n brief", aldus Jonker.