Verbouwing NS-station jaar later
ENSCHEDE- Het gaat om een extra tijdwinst van nog geen minuut. En om de daarbij behorende veranderingen van het sporenplan van het emplacement Enschede. Daarom moeten de ontwerpers van ProRail opnieuw aan de slag en wordt de verbouwing van de sporen ten westen en oosten van het stationsgebouw met een klein jaar opgeschoven.
Jouke Schaafsma, woordvoerder van de Regio Noord-Oost van ProRail dat namens de rijksoverheid de railinfrastructuur beheert, verklaart dat door de aanvullende wensen van de NS de buitendienststelling van een aantal weken nu niet meer voor de herfst van volgend jaar maar voor de zomer van 2013 staat gepland.
„Het is een technisch verhaal. Door de eerste aanpassing bleek dat de Intercity’s binnen zouden komen en vertrekken binnen dezelfde minuut. Dat is niet gewenst. Er komen nu ook andere wissels, lange wissels waarover wat sneller kan worden gereden. Bij het eerste ontwerp is al uitgegaan van een verplaatsing van het Intercityperron richting busstation. Bovendien wordt dat perron verlengd met 340 meter.”
De vertraging van de verbouwing heeft geen consequenties voor de aanleg van de gecombineerde fiets/voetgangerstunnel onder het station. Volgens Schaafsma is hierover al contact geweest met de gemeente Enschede en wordt de procedure nu aangepast aan die van ProRail. De aanpassing van het project om de versleten wissels van Enschede te vervangen en het aantal te halveren, betekent dat op dit punt een extra investering moet worden gedaan. „We zullen extra onderhoud moeten doen. De wissels worden niet voor niets verwijderd. Hoeveel geld hiermee en met het uitstel is gemoeid kan ik nog niet zeggen”, aldus Schaafsma. De verandering van het emplacement betekent dat het aantal rangeerbewegingen met de helft wordt teruggebracht. Daardoor wordt de geluidsoverlast volgens ProRail flink gereduceerd.
Door het slimmer neerleggen van de nieuwe wissels wordt de capaciteit en de robuustheid van het Enschedese emplacement vergroot. Daardoor kon op voorhand al een rijtijdenwinst van twee minuten worden gerealiseerd. Daar komt nu dus een minuutje bij.
De woordvoerder van ProRail voegt er aan toe dat de geplande aankomst van de Duitse treinstellen op spoor 4 in plaats van spoor 5 tegenover het Stadskantoor, nog altijd staat. Geluiden dat de verandering zou zijn geschrapt omdat de gemeente te weinig zou bijdragen verwijst hij naar het rijk der fabelen. „Maar de doortrekking van de Duitse lijn is nog niet meegenomen.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
Stille Generatie
Geen blote rug op het strand in 1924
Zandvoort aan Zee of een weekendje Rome. Elke generatie kent vakantietrends. Waarheen gaat de Stille Generatie met vakantie? -
Stork-stel ziet elkaar na halve eeuw terug via foto in de krant
ENSCHEDE - Rob (75) en Marian (73) Kleizen zijn een Stork-stelletje. Ze werkten bij de machinebouwer, kregen er verkering en trouwden net voor het 100-jarig bestaan. -
Dit zijn wij
Geboren voor de bevrijding? Dan hoor je thuis in de Stille Generatie
Wij hebben heel veel meegemaakt: de zwartste crisisjaren, opkomend fascisme, jodenvervolging, een wereldoorlog, de atoombommen op Japan, een Koude Oorlog, dekolonisatie, watersnood, een land in wederopbouw en aan het einde van het hele verhaal die welvaartsstaat waarvoor juist onze generatie zoveel bloed, zweet en tranen heeft gegeven. Maar daarover hoor je ons niet pochen. Wij zijn de Stille Generatie. -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente.
-
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
Verloren Generatie
Overal aan meebetaald, maar nergens recht op
De Verloren Generatie, journalist Peet Vogels hoorde de term onlangs langskomen toen het ging over hoge jeugdwerkloosheid door de recessie. ,,Hé, daar hoorde ik ook bij, in 1982'', dacht hij. -
Babyboomers
Pil maakte vrouwen baas in eigen buik
De anticonceptiepil heeft veel betekend voor de babyboomgeneratie en de emancipatie van de vrouw. Seksuoloog Willeke Bezemer: ,,Vrouwen kregen meer tijd om zich te scholen.''