Krant onder vergrootglas: wat is goed, wat kan beter?

'Wat vindt u van de krant? Neem even vijf minuten de tijd om uw mening te geven.' Af en toe komen pop-ups van die strekking langs. Meestal klik ik ze weg. Vorige week niet. De vragen waren eenvoudig: wat vindt u goed? Wat kan er beter? 

Trouwe lezer

Laat ik voorop stellen dat ik een trouwe lezer ben. Ik begin mijn dag met de krant: twee boterhammen, kopje thee, lezen. Van de mensen die ik privé ken leest het overgrote deel hem ook, de jongeren uitgezonderd. Onder collega's ligt dat anders, die lezen nationale kranten. Ze interesseren zich minder voor het lokale nieuws. Weinig mensen hebben hun roots in deze omgeving. Ik wel en ik ben ook erfelijk belast. Mijn opa werkte als typograaf voor deze krant, een trots en eerzaam, maar uitgestorven beroep. Geheel terecht dat het lokale nieuws eerst komt, daar lees je een regionaal dagblad voor. Het nationale nieuws komt sowieso wel binnen en het nationale dagblad sla ik wel eens een dag over. De regionale krant nooit. Dat heeft niet alleen te maken met dat ik me echt een Tukker voel en dus wil weten wat er in mijn omgeving gebeurt. Het heeft ook met de kwaliteit van de krant te maken. De journalisten zijn ondanks bezuinigingen gelukkig nog steeds goed geïnformeerd en ze stellen zich onafhankelijk op. Zo hoort het, zeker als er eigenlijk sprake is van een monopolie. Kortom, genoeg te melden in de categorie 'goed'.

Koppen

Wat kan er beter? Wat mij betreft de koppen. Koppen maken is een vak, zo wordt vaak gezegd. Dat geloof ik graag. Dat is reclame maken ook, en toch zie je vaak voorbeelden waarvan je denkt 'zouden ze dat zelf nou echt leuk vinden?' Een kop moet de aandacht op het bericht vestigen, een soort van samenvatting geven en ook nog uitnodigen tot lezen. Soms probeert men dat met spitsvondigheden. Een enkele keer is dat geslaagd, maar vaak komt het wat geforceerd over. Zeg maar de categorie 'de koppenmaker wil laten zien dat er even creatief is nagedacht'. Soms is het zo voor de hand liggend dat het irritant wordt: de categorie 'IJsclub rijdt scheve schaats'. Ik zou zeggen houd het wat neutraler. Soms zijn de koppen sensationeler dan de inhoud van het bericht. Dat lijkt voort te komen uit de misvatting dat koppen de krant verkopen. Dat was wellicht het geval toen er nog concurrentie tussen kranten was en veel werd verkocht in de losse verkoop. Dat is allang niet meer zo. We hebben al een abonnement, dus schreeuwende koppen zijn overbodig. Een enkele keer is een kop misleidend. '19 miljoen voor de UT', stond er deze week. Bleek uit het artikel dat daarvan 15 miljoen naar Leiden gaat. Sorry, maar dat kan echt niet.

Corrigeren

Een tweede punt dat beter zou moeten is de rubriek 'wat er mis ging'. Er gaan soms dingen mis. Dat is logisch gezien de tijdsdruk waaronder de krant wordt gemaakt. Maar waarom dan zo'n lullig klein berichtje waarin het wordt gecorrigeerd, met in dit geval juist een nietszeggende kop. Maak er een gewoon bericht van zodat meteen duidelijk is waar het over gaat. Wie fouten van anderen aan het licht brengt mag zijn eigen fouten grootmoedig corrigeren.

Volledig scherm

foto Annina Romita
© Annina Romita