Volledig scherm
DigiD wordt veel gebruikt bij het versturen van digitale formulieren van de overheid. © ANP

'Digitale formulieren van de overheid kunnen beter, makkelijker en overzichtelijker’

De overheid kan de gebruiksvriendelijkheid van hun digitale formulieren verbeteren door goed naar burgers te luisteren. Dat stelt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen vandaag in een rapport.

,,Voor digitale formulieren staat gebruiksvriendelijkheid voorop. Houd dus bij de ontwikkeling ervan rekening met de wensen van burgers”, raadt Van Zutphen aan. ,,Ze willen bijvoorbeeld eenvoudige taal, overzichtelijke formulieren en makkelijk bijlagen kunnen uploaden. Dit lijkt zo voor de hand liggend maar gezien de klachten die we krijgen, blijkt het nodig hier toch op te hameren bij de overheid.”

Nederlanders gebruiken steeds vaker digitale formulieren om zaken met de overheid te regelen. Het gaat dan vaak om een verhuizing, het aanvragen van een uitkering of het maken van een afspraak.

Met de uitgangspunten uit zijn onderzoek roept de ombudsman overheden op burgers in een vroeg stadium te betrekken bij de ontwikkeling van digitale formulieren, zodat de overheid hun perspectief voor ogen heeft. ,,En staan formulieren al online? Vraag burgers dan naar hun ervaringen hiermee, neem deze feedback serieus en ga ermee aan de slag. Ook zijn er al goede initiatieven voor het ontwikkelen en verbeteren van digitale formulieren. Overheden kunnen zo van elkaar leren.”