Volledig scherm
© ANP

Verbazing over grondblunder ProRail: ‘Dit is niet uit te leggen’

Partijen in de Tweede Kamer reageren verbaasd op het nieuws dat ProRail ruim 18 miljoen euro heeft neergeteld voor gronden langs het spoor, terwijl de spoorbeheerder die gronden eerder voor vrijwel niets had kunnen krijgen.

,,Belastinggeld voor het spoor moet worden besteed aan het vervoeren van reizigers, niet aan veel te dure grondaankopen voor makelaars”, laat D66-Kamerlid Rutger Schonis weten. De regeringspartij gaat hierover vragen stellen aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat.

Deze krant onthulde gisteren dat ProRail een gepeperde rekening heeft betaald voor vele honderden kleine percelen grond langs het spoor, op allerlei plekken in Nederland. Een Rotterdamse vastgoedondernemer verdiende daaraan ruim 18 miljoen euro, terwijl diezelfde ondernemer de grond eerder voor vrijwel niets overnam van NS Vastgoed.

,,Een gemiste kans voor ProRail”, zegt VVD-Kamerlid Erik Ziengs. ,,Van dit geld hadden we andere mooie dingen kunnen doen voor het spoor.” Ziengs heeft begrip voor de ondernemer. ,,Kansen krijg je niet, die moet je pakken. Daar zit ook het verschil tussen een ministerie en een ondernemer. Dit kun je de ondernemer niet kwalijk nemen.”

‘ProRail had dit moeten weten’

Pijnlijk is dat NS Vastgoed de grond in eerste instantie aan ProRail wilde doorgeven. Dat ging niet door na een negatief advies van het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat. Pas ná de verkoop aan de Rotterdamse ondernemer besefte ProRail dat het de grond hard nodig had: bijvoorbeeld voor het plaatsen van spoorbruggen, overgangen of hekken tegen zelfmoord.

,,ProRail had moeten weten dat deze percelen op langere termijn belangrijk zouden zijn en met die boodschap het ministerie moeten overtuigen”, vindt SP-Kamerlid Cem Lacin. ,,Ook het ministerie had dit beter moeten inschatten. Nu is 18 miljoen euro uitgegeven vanuit publieke middelen; dat geld hadden we beter kunnen investeren in verbeteringen op het spoor. Dit is niet hoe we publiek geld moeten uitgeven, dit is niet uit te leggen.”

D66 wil dat het ministerie de fout niet nog eens kan maken. ,,Momenteel wordt een wet voorbereid die de aansturing van ProRail terugbrengt naar het ministerie”, zegt Schonis. ,,De procedure voor grondaankopen langs het spoor moet in dat kader, wat D66 betreft, ook worden meegenomen. Om herhaling te voorkomen.”

Lees hier de complete reconstructie over dit miljoenengevecht: Rotterdamse zakenman kost Prorail 18 miljoen: wie betaalt dat? Jij! (Premium)

Tips?

Heb je tips over deze zaak of over andere opvallende grondverkopen, dan komen we graag met je in contact. Gebruik onze WhatsApp-tiplijn 06-1156 8540 of mail naar oproep@ad.nl (je gegevens nemen we in vertrouwen in behandeling volgens ons privacy-statement).

Volledig scherm
,,Belastinggeld voor het spoor moet worden besteed aan het vervoeren van reizigers, niet aan veel te dure grondaankopen voor makelaars”, laat D66-Kamerlid Rutger Schonis weten. © ANP