Volledig scherm
© Lenneke Lingmont

Stroom voor spoor Wierden-Zwolle

NIJVERDAL - Het werk gaat als een trein, op de spoorlijn Wierden-Zwolle. Met dank aan het zachte winterweer, waardoor flink vaart wordt gemaakt met de elektrificatie van het tracé. Ook als het regent en waait, zoals gisteravond tussen Wierden en Nijverdal, zijn tientallen spoorwerkers van VolkerRail aan het werk, in opdracht van spoorbeheerder ProRail.

Nadat onlangs was begonnen met het ingraven van zo'n 750 funderingen, elk 4.500 kilo zwaar, verrijzen nu om de 60 meter ruim 700 bovenleidingmasten op deze voeten. De rest van de funderingen is bedoeld voor het schoren van de masten met contragewichten die bovenleidingen strak trekken. Het werk heeft elke avond plaats.

Kortere reistijd
Volgens ProRail verlopen de werkzaamheden nog steeds volgens planning en kan in het najaar het project mogelijk klaar zijn. In 2017 rijden de treinen van Zwolle, Heino, Raalte, Nijverdal en Wierden naar Almelo op elektriciteit. ls het project klaar dan merken de reizigers meteen verschil. De reistijden worden korter door een snellere starttijd van de treinen en hogere snelheid.

Aanwonenden merken het verschil. De dieseltreinen maken veel lawaai en de uitstoot stinkt. De kosten worden terugverdiend door lagere exploitatiekosten van elektrisch rijden.

Reggestreek