Volledig scherm
.Vrouwe Justitia weegt steeds minder faillissementsaanvragen. © anp

5 bijzondere faillissementen in Twente in 2017

ENSCHEDE – Het ziet er naar uit dat het aantal faillissementen in Nederland uitkomt op het laagste niveau sinds 2001. Dat geldt ook voor deze regio. Overzicht met het grootste, meest spraakmakende, meest bijzondere, minst verwachte en meest raadselachtige faillissement in Twente in 2017.

Het grootste: Tuunte

Volledig scherm
Winkel van Tuuntje aan het Van Heekplein in Enschede. © Robin Hilberink

Het grootste bankroet in de regio was in 2017 de val van de Twents-Achterhoekse modeketen Tuunte. En dat terwijl Tuunte in het voorjaar nog aankondigde de Randstad te willen veroveren en 30 nieuwe winkels te openen. De winkelketen leed al jaren verlies. Van de ruim 40 winkels gingen er na het faillissement 19 dicht, waarvan 7 in deze regio. De overige vestingen zijn voortgezet door Jola Mode, uit het zuiden van het land, en voormalig Tuunte-eigenaar Rene Rootinck. Hij was 32 jaren lang directeur en eigenaar van Tuunte Fashion en op het moment van het faillissement behalve commissaris ook aandeelhouder. Van de 250 medewerkers van Tuunte konden er circa 140 in dienst blijven. Namens 108 ontslagen werknemers, stapt CNV Vakmensen nu naar de rechter, omdat volgens de bond doelbewust op een bankroet is aangestuurd om van oudere werknemers en langdurige vaste contracten af te komen. Na de doorstart gingen de banen naar nieuwe tijdelijke en goedkopere krachten.

Het meest spraakmakende: Pim Polman

Volledig scherm
Pim Polman projectontwikkelaar: 'Bankiers zijn de grootste schooiers.' © Carlo ter Ellen DTCT

Meest spraakmakende faillisssement uit 2017 was dat van projectontwikkelaar Pim Polman (70) uit Boekelo, na een jarenlange vete met vastgoedbank Propertize. Polman en Propertize vroegen afgelopen jaar elkaars faillissement aan. Uiteindelijk kreeg Propertize gelijk bij het gerechtshof in Arnhem. De bank dacht Polman daarmee definitief op de knieën te hebben, maar moest in onderhandelingen met curator Jacques Daniëls toch water bij de wijn doen. Zo bleef Polman (70) eigenaar van drie van de ruim 30 bedrijfspanen en kantoren, die hij in portefeuille had. De kleurrijke vastgoedontwikkelaar uit Boekelo hield dus inkomsten uit huur en wordt daardoor niet geheel ridder te voet. En dat was waar de bank op uit was, zo betoogden Polmans advocaten in de verschillende kort gedingen die in deze zaak werden gevoerd. Propertize wilde Polman 'financieel ruïneren' en 'uitroken', zo werd gesteld. Polman dicteerde na zijn bankroet een journalist van Tubantia: ‘Schrijf maar op: bankiers zijn de grootste schooiers.’

Het meest bijzondere: Golfpark Weleveld

Volledig scherm
Frank Agterbos kocht Weleveld voor een prikkie: 325.000 euro © Robin Hilberink

Niet alledaags faillissement: een golfbaan die het loodje legt. Het gebeurde in mei met Golfpark Weleveld bij Zenderen. Die 9 holes golfbaan bestond nog geen drie jaar. Maar in die periode werd er al flink geruziet tussen de stichtingsbestuurders en leden van de golfclub. Dat het aantal leden achterbleef bij de verwachtingen, was dan ook de oorzaak van het faillissement. Er werd sinds de opening een verlies geleden van al bijna een half miljoen. De gemeente Borne, die een garantie af gaf bij de aanleg, ging voor bijna vier ton het schip in door het faillissement. Frank Agterbos, exploitant van de Twentse Golf Academy in Bentelo, werd in juli bij een veilig voor een prikkie – 325.000 euro - de nieuwe eigenaar van Golfpark Weleveld, inclusief clubhuis, de driving range, de putting green en het parkeerterrein. Een hole-in-one voor Agterbos want soortgelijke banen brengen normaliter voor 1 tot 1,5 miljoen op.

Het minst verwachte: Sylva Bouw

Volledig scherm
Bouwvakker van Sylva Bouw aan het werk in De Helmerhoek in Enschede. © Unknown

De bouwwereld schreeuwt om bouwvakkers, aannemers kunnen het werk niet aan. Maar ondanks die oververhitte markt gingen er afgelopen jaar in Twente toch nog een paar bouwbedrijven failliet. Waarvan het 84 jaar oude Sylva Bouw in Enschede/Oldenzaal het bekendst was. Sylva Bouw bezweek onder een schuldenlast van bijna een miljoen euro. Waar de omzet bij andere bouwbedrijven in de lift zat, daalde die in 2016 bij Sylva met 30 procent. Het bedrijf had nog 25 werknemers. Dat waren er in 2008 – bij het begin van de crisis – nog bijna 60. Tien van hen konden terecht bij Wilmink-Oosterveld uit Borne dat de activiteiten over nam. Een Ander oud Twents bouwbedrijf dat failliet ging is Gebr. Kleinjan in Haarle (12 werknemers). Gebr. Kleinjan, dat sinds 1873 bestond, werd overgenomen door Roelofs & Haase uit Rijssen. Ook Proimmohaus uit Vroomshoop en bouwer Kabo-Gerbouw uit Nijverdal vielen in 2017 om.

Het meest raadselachtige: A2B Taxi

Volledig scherm
Bij A2B Taxi bleek sprake van omvangrijke premiefraude. © GinoPress B.V.

De Hengelose curator Arco Blankestijn informeerde in juni de FIOD en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over 109.000 euro schade, die ontstond uit het faillissement van A2B Taxi, een brievenbusfirma uit Borne. Het bankroet was aangevraagd door het Sociaal Fonds Taxi, dat achterstallige premies vorderde. Blankestijn speurde de eigenaar en directeur van A2B Taxi op in Manchester. Het bleek Mohammed El M. (35), een Amsterdammer. Op de faillissementsdatum stonden er nog drie taxi's op naam van A2B Taxi. Een maand daarvoor nog 49, vrijwel zonder uitzondering opererend vanaf Schiphol. Daarvan waren er 25 overgegaan naar zusterbedrijf Taxi Limo Twente - een brievenbusfirma in Hengelo - en elf naar particulieren. Blankestijn mistte er nog tien, die hij niet kon traceren. Ook de administratie bleek zoek. Volgens de curator was er sprake van fraude waarbij taxi's voortdurend tussen verschillende vennootschappen van El M. heen en weer werden geschoven. Als in een van de bedrijfjes de schulden te hoog opliepen, werd de bv opgeheven en gingen de taxi's over naar een zusterbedrijf. "Belastingcontrole volgt pas na een jaar. Als de bv voordien al is opgeheven, is de praktijk vaak zo dat de fiscus er niet echt meer naar kijkt", zei Blankestijn in Tubantia. De FIOD en ILT onderzoeken het nu alsnog.