Eindexamens in Hengelo: ‘Echt irritant, een docent liep dwars door de gymzaal’

videoHENGELO - ‘Joepie’, klinkt het op de gang naast de sportzaal. Voor Zoë Martens, Stef Screever en Diede ten Thije ook genoemd Boonkkamp van het Avila College is de kop eraf van de centraal schriftelijke examens. Biologie was goed te doen. En daar hoort een vreugdekreet bij.

Als je dit examen moet beoordelen, welk rapportcijfer krijgt het dan van jullie?

Gemiddeld een 7. Daarover zijn de drie scholieren van de onderwijsrichting GT en TL van het vmbo het snel eens. De eerste paar opgaven waren lastig. Maar daarna kwamen ook ronduit makkelijke vragen. Die over fotosynthese bijvoorbeeld. ,,Die lesstof is er in het tweede jaar zo ingeramd. Dat vergeet je nooit meer’’, zegt Diede.

De opgaven van Biologie sluiten aan bij thema’s die de jeugd bezighouden. Het gaat onder meer over de voedingswaarde van energiedrankjes, vaccinaties tegen baarmoederhalskanker en voorbehoedmiddelen. Dan is er ook nog een vraag over mannetjesmuizen die zingende geluiden maken. Mensen horen die niet. Als de mannetjes de urine van vrouwtjes ruiken, gaan ze ineens anders zingen. De leerlingen moeten invullen in welk deel van een muizenoor geluidsprikkels worden omgezet in impulsen.

Welke vraag is jullie het meest bijgebleven?

Vraag 27! Het is een rekenvraag over het percentage ouderen dat is ingeënt tegen een bacterie die longontsteking veroorzaakt. Stef snapte er niets van en vulde zomaar iets in. Dat is zeker fout. Zoë en Diede hebben een deel van hun berekening waarschijnlijk goed gemaakt. Maar de uitkomst klopt niet. Afdelingsleider Peter ten Dam van het Avila College leest de vraag door, maar komt er ook niet direct uit. ,,Ai, komt dat nu in de krant? Zet er dan ook maar bij dat biologie niet mijn vak is. Ik was een taaldocent.’’

Tekst gaat verder onder de foto.

Zoë Martens, Stef Screever en Diede ten Thije ook/genoemd Boonkkamp van het Avila College vonden het examen biologie op GL/TL-niveau goed te doen.
Volledig scherm
Zoë Martens, Stef Screever en Diede ten Thije ook/genoemd Boonkkamp van het Avila College vonden het examen biologie op GL/TL-niveau goed te doen. © Emiel Muijderman

Een andere vraag dan maar. Werden jullie ergens door afgeleid tijdens het examen?

Ja dus. In een gymzaal met 226 leerlingen hoor je altijd wel iets. Een kuchje, een flesje dat valt of iemand die naar het toilet loopt. Zoe: ,,Maar echt irritant was die docent, die telkens heen en weer liep. Hij liep dwars door de zaal.’’ Peter ten Dam belooft de scholieren dat hij zijn collega hierop aanspreekt. ,,De afspraak is dat surveillanten blijven zitten. Alleen als een leerling zijn vinger opsteekt, loop je er heen. Anders niet.’’

En dan de hamvraag: Gaan jullie slagen?

Stef is de enige die twijfelt. Hij staat er redelijk voor, maar ziet op tegen Duits. ,,De oefenexamens waren moeilijk.’’ Diede denkt dat ze zal slagen en bij Zoë kan het eigenlijk niet meer mis gaan. Ze staat voor alle vakken boven de 7.5. Niet slecht voor de 15-jarige Hengelose scholiere, die afkomstig is van het Praktijkonderwijs. In vier jaar tijd klom ze op tot GL en TL-niveau. ,,Ik wil straks naar de havo. Daar ga ik heel erg mijn best doen. Dan hoop ik in december de overstap naar het vwo te maken’’, vertelt ze.

Dat is een bijzondere schoolcarrière. ,,Inderdaad’’, zegt Zoë. ,,Ik ben erg gepest op de basisschool. Bovendien liep het toen thuis niet lekker. Daardoor presteerde ik niet goed en hadden leerkrachten geen vertrouwen in mij. Op praktijkschool Arcade was dat vertrouwen er wel. In korte tijd vlogen mijn cijfers omhoog. En gelukkig zit ik nu ook weer goed in mijn vel.’’