Volledig scherm
Het knooppunt Azelo tussen de A1 en A35.

Groot onderzoek naar knooppunten Azelo en Buren: snelwegen moeten veiliger

AZELO - Wat moet er gebeuren om de knooppunten Azelo en Buren op de A1/A35 veiliger te maken? Daar hebben vier Twentse gemeenten samen met het Rijk, de provincie Overijssel en Regio Twente onderzoek naar laten doen. Beide knooppunten zijn vrijwel dagelijks het toneel van ongelukken en files in deze regio. En dat moet anders, vinden de betrokkenen. 

Het gaat om de gemeenten Almelo, Borne, Hengelo en Tubbergen. In het onderzoek is gekeken naar allerlei maatregelen die kunnen worden genomen om de verkeersveiligheid te vergroten, op zowel de korte als lange termijn. Mogelijke opties zijn toeritdosering, het verlengen van een weefvak en het volledig ontvlechten van de kruisende verkeersbanen bij de knooppunten. 

De uitkomsten van het onderzoek worden dit najaar besproken met minister Cora van Nieuwenhuis van Infrastructuur en Waterstaat. Ook de wegen die aansluiten op de Twentse knooppunten zijn meegenomen in het onderzoek. Advies- en ingenieursbureau Sweco komt op basis van het onderzoek met vijf mogelijke oplossingspakketten.

Honderden ongelukken

Tussen de knooppunten Azelo en Buren kruist het verkeer op de A1 vanuit Deventer in de richting van Oldenzaal met het verkeer op de A35 vanuit Almelo naar Enschede en omgekeerd. De rijstroken en wisselingen in snelheid zorgen regelmatig voor ongevallen en files. Vrijwel dagelijks staat het verkeer vast op het traject

Op het wegvak tussen Almelo en knooppunt Azelo en op het gecombineerde wegvak A1/A35 rond de knooppunten Azelo en Buren is het ongevalsrisico (het aantal ongevallen per miljard voertuigkilometer) zelfs meer dan twee maal zo hoog als het landelijk gemiddelde. De afgelopen drie jaar waren er 455 ongevallen op het traject, inclusief rond de beide knooppunten. Bij de meeste ongevallen was er alleen materiële schade. 

Bij 18 aanrijdingen was er sprake van letsel of verkeersdoden.

Veel internationaal verkeer

De A1 en A35 wordt vooral in het traject door Twente veel gebruikt voor regionaal, nationaal en internationaal vracht- en autoverkeer. Het is de internationale route van de Randstad naar Berlijn, Noord-Duitsland, de Baltische staten en naar Scandinavië. Een goede doorstroming is volgens de betrokkenen dan ook erg belangrijk voor de economische positie van Twente en heel Oost-Nederland

Poll

Knooppunten A1/A35 moeten komende jaren stuk veiliger worden

Knooppunten A1/A35 moeten komende jaren stuk veiliger worden

  • Eindelijk, het gaat nog te vaak mis op deze Twentse snelwegen (53%)
  • Verspilde moeite, het wordt toch alleen maar drukker op de weg (11%)
  • Breng de maximumsnelheid omlaag, dat lost al een hoop op (37%)
2219 stemmen