Volledig scherm
PREMIUM
Een Ja-Ja-Sticker op een brievenbus © ANP

Ja-Ja-sticker sterk in opkomst in Twente en de Achterhoek

ENSCHEDE - Steeds meer gemeenten in  Twente en de Achterhoek overwegen een ja/ja-sticker. In sommige gemeenten is al een motie aangenomen. Dat blijkt uit een rondgang van De Twentsche Courant Tubantia. 

Reclamefolders van woonboulevards, slijterijen of Blokker: huizen zonder nee/nee of nee/ja sticker krijgen gemiddeld 30 folders per week in hun brievenbus. Dertig procent van  het reclamedrukwerk belandt ongelezen in de papierbak, blijkt uit onderzoek.

Om te zorgen voor ‘minder papierafval’ en ‘minder milieuschade gerelateerd aan drukinkt’ werd in Hengelo een motie aangenomen om te onderzoeken of de ja/ja-sticker per 1 januari 2021 kan worden ingevoerd. Ook in de gemeenteraad van Enschede, Berkelland en Rijssen-Holten is een meerderheid voor het nieuwe model. 

Poll

Steeds meer Twentse gemeenten overwegen ja-ja-sticker voor reclame en huis-aan-huisbladen

Steeds meer Twentse gemeenten overwegen ja-ja-sticker voor reclame en huis-aan-huisbladen

  • Goed initiatief, dat scheelt enorm veel papier (63%)
  • Slechte zaak, dit is het doodvonnis voor huis-aan-huisbladen (18%)
  • Wat ouderwets: ik bekijk alles tegenwoordig digitaal (19%)
6197 stemmen

Aantal folders gehalveerd

De ja/ja-sticker is het tegenovergestelde van de nee/nee-sticker. Met de ja/ja-sticker moeten huizen kenbaar maken wanneer zij nog wél reclamefolders willen ontvangen. In Amsterdam - die de sticker in 2018 introduceerde - is sindsdien het aantal verspreide folders gehalveerd. De reclamebranche verzette zich tegen het nieuwe model maar haalde bij de rechter geen succes. Tegenover de opbrengst voor het milieu kleven ook nadelen aan de ja/ja-sticker.