Volledig scherm
© Getty Images/iStockphoto

Landelijk experiment met innovatieve vervoersapp in Twente

ENSCHEDE - Het wordt voor Twentenaren buitengewoon eenvoudig om een reis te plannen, te boeken en te betalen met openbaar vervoer, taxi, flexbus of regiotaxi. Vanaf april is er een app waarin alle vervoersvormen worden gecombineerd. Wmo-cliënten zijn de eerste gebruikers.

‘Mobility as a Service’, afgekort tot MaaS, heet het project van acht Twentse gemeenten, waaraan ook Overijssel het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meedoen. Het is een onderdeel van een landelijk programma dat de mobiliteit optimaliseert. Behalve in Twente zijn er ook experimenten elders in het land.

In de pilot in Twente komen alle vormen van vervoer beschikbaar in één app. Wie een reis plant, krijgt allerlei mogelijkheden aangeboden: bus, trein, taxi, fiets of gewoon lopend. Maar veelal een combinatie daarvan. Het plannen, boeken en het betalen gaat allemaal via één app. 

In eerste instantie richt MaaS zich op de doelgroep van 12.000 Wmo-cliënten, die nu gebruikmaken van de regiotaxi. Voor hen wordt actief gezocht naar nieuwe oplossingen voor het traditionele van deur tot deurvervoer. De kwaliteit en nauwkeurigheid van de app moeten gegarandeerd zijn voor de reiziger, eisen de gemeenten, provincie en ministerie. Het Wmo-vervoer is bedoeld voor mensen die hun eigen vervoer niet zelfstandig of met hulp van familie of vrienden kunnen organiseren en die door fysieke of psychische beperkingen niet kunnen reizen met het reguliere openbaar vervoer.

Opbrengsten vertalen

Bedoeling is de opbrengsten van de proef te vertalen naar de overige 400.000 reizigers in Twente. Die kunnen met de app goedkoper uit zijn. Wanneer gebruikgemaakt wordt van openbaar vervoer, (deel)taxi’s, lokale vervoersvoorzieningen, deelauto’s, -busjes en -fietsen, is het gebruik van een eigen auto niet meer nodig, is het idee. Bovendien, zo redeneren de gemeenten, zijn de ritten efficiënter en daarmee duurzamer, wat bijdraagt aan bijvoorbeeld de luchtkwaliteit.

De Twentse gemeenten die meedoen zijn Losser, Haaksbergen, Dinkelland, Tubbergen, Enschede, Oldenzaal, Twenterand en Hengelo. Op dit moment werken twee partijen de plannen voor de pilot verder uit. In april moet duidelijk zijn hoe die partijen het experiment gaan uitvoeren en bepalen gemeenten met welke partij ze in zee gaan. Dan wordt ook meer duidelijk over de kosten die hiermee gemoeid zijn.