Volledig scherm
Betere verbindingen via het spoor en de weg, dat is de ambitie van Enschede. © Emiel Muijderman DTCT

Meer dan een miljard extra voor spoornet in Twente en Achterhoek

ENSCHEDE - Om de bereikbaarheid op het spoor in Twente en de Achterhoek te verbeteren wordt tot 2040 meer dan 1 miljard euro geïnvesteerd door het kabinet. ProRail en NS hebben een wensenlijst van bijna 21 miljard euro naar Den Haag gestuurd.

In een vertrouwelijk document, dat in handen is van deze krant, leggen de NS en ProRail hun wensen voor het spoor nadrukkelijk op tafel. Het gaat om tientallen investeringen van tezamen 20,6 miljard euro. Een flink deel komt ten goede aan verbeteringen in deze regio. 

Twente en Achterhoek

Volledig scherm
Er wordt tussen de 50 en 100 miljoen euro uitgetrokken voor station Enschede om diverse verbeteringen aan te brengen in het stationsgebied © Annina Romita

Voor Twente en de Achterhoek betekenen de plannen forse investeringen die oplopen tot meer dan 1 miljard euro. Zo wordt er tussen de 50 en 100 miljoen euro uitgetrokken voor station Enschede om diverse verbeteringen aan te brengen in het stationsgebied.

Eerder werd al bekend dat Enschede zelf gaat investeren in het gebied rondom het station in het zogenaamde Centrum Kwadraat. Daarbij zal de omgeving van het stationsgebied de komende twintig jaar op ongekende wijze op de schop gaan. Over de hoogte van die investering is nog niks bekend. 

Om tijdwinst te kunnen boeken op de Hanzelijn die Groningen en Leeuwarden verbindt met Twente (Hengelo) en Berlijn wordt tussen de 200 miljoen en 1 miljard euro uitgetrokken voor de spoorverdubbeling tussen Zwolle en Wierden. De IC verbinding tussen de Randstad en Berlijn moet worden verbeterd en daarvoor wordt 70 miljoen uitgetrokken voor een spanningssluis bij Bad Bentheim.

Spoorverdubbeling

Om de tweede intercity Zwolle Enschede in het uur te laten rijden investeert het Rijk tussen de 50 en 100 miljoen euro voor een partiële spoorverdubbeling. Er komst een halfuursdienst tussen Arnhem en Winterswijk. Kosten ongeveer 100 miljoen euro. 

Volgens ProRail moet er meer geld naar het openbaar vervoer en minder naar de weg. ,,Door te investeren in betere trein- en OV-verbindingen wordt het voor mensen nóg aantrekkelijker te kiezen voor een duurzame wijze van vervoer in plaats van met de auto achter aan de file aan te sluiten,” stelt directielid Hans van Leeuwen. De spoorbeheerder constateert dat er voor stikstof-oplossingen vooral naar de boeren en het verlagen van de maximum snelheid wordt gekeken. ,,Er is ook een andere oplossing, eentje die al 180 jaar bestaat: het spoor. Kortom, blijf vooral 130 rijden, maar doe dat op het spoor.”

Quote

Blijf vooral 130 rijden, maar doe dat op het spoor

Hans van Leeuwen, ProRail

Treinvervoer

NS wijst op het snel groeiende treinvervoer. September was met 36,7 miljoen passagiers de drukste maand ooit op het spoor. In het huidige tempo is het plafond niet in 2030, maar al in 2025 bereikt. ,,We hebben een enorme ambitie om meer treinen te laten rijden, vaker te rijden en sneller te rijden”, laat NS weten. ,,Met deze lijst geven we aan welke infrastructuur nodig is om die ambities waar te maken.”

Momenteel werkt het kabinet via minister Wopke Hoekstra (Financiën) aan het opzetten van het fonds. Naar verwachting wordt deze maand meer bekend.