Volledig scherm
Een reiziger checkt uit met OV-chipkaart, foto ter illustratie © ANP

‘Omchecken op treinstation is bron van stress en frustratie’

Meer dan de helft van de treinreizigers heeft ooit financiële schade geleden door het overstappen van de ene naar de andere vervoerder. Dat blijkt uit een enquête van reizigersorganisatie Rover onder 1425 reizigers. 

Een overstap van een trein van de NS naar Blauwnet is vaak hectisch. Rennen van het ene naar het andere perron, zware tassen op de rug en dan ook nog uitchecken bij het ene poortje en vervolgens weer inchecken bij de ander. Bijna de helft van de reizigers vergeet regelmatig langs de paaltjes te lopen en wie vervolgens bij de verkeerde vervoerder is ingecheckt kan in de trein een boete krijgen voor zwartrijden. ,,Niet heel verrassend dat reizigers het omchecken stressvol vinden,” schrijft Rover.

Naast de financiële schade - die onder meer ook kan ontstaan doordat bij het omchecken het recht op dalkorting of vrij reizen in de daluren vervalt - zeggen reizigers ook geregeld een aansluiting te missen doordat zij op de drukke perrons in de rij moeten staan voor het omchecken. De reizigersorganisatie wil dat er een oplossing komt. 

Oplossingen

Vervoersbedrijven zijn al bezig met een experiment waarbij een app de reizigers via gps volgt. Maar de respondenten uit de enquête zeggen niet altijd gebruik te willen maken van een smartphone en ook hun privacy niet willen opgeven. Reizigers vinden het vreemd dat er niet één uniforme paal is.  Rover pleit voor aanvullende oplossingen. 

Ongeveer 100.000 reizigers hebben moeite met omchecken, zegt Rover. Het wegnemen van het tussentijds omchecken zou reizigers jaarlijks minimaal 1,3 miljoen euro besparen.