Volledig scherm
De Gold Rush achtbaan in Slagharen © Attractie- en Vakantiepark Slagharen

Oost-Nederland domineert pretpark-onderzoek: Hellendoorn en Slagharen in de top

Een walhalla voor kinderen. Dat is de regio Oost-Nederland volgens het zogenoemde ‘Dagattracties merkenonderzoek’ door merkadviseur Hendrik Beerda, dat bekijkt welke uitjes het goed doen onder jongeren. In de landelijke top 20 van attracties die jongeren het liefst bezoeken, staan acht attracties uit deze regio. Waarvan één uit Twente: Avonturenpark Hellendoorn haalt de top 20 nét wel. Slagharen staat op 9.

De topper uit het oostelijke deel van Nederland is Walibi Holland, op plek nummer twee. Het onderzoek noemt het park bij Biddinghuizen de ‘stoerste attractie van Nederland'.  Andere namen in het lijstje zijn speelparadijs Ballorig (met een vestiging in Enschede), Avonturenpark Hellendoorn, Apenheul, Dolfinarium, Monkey Town (met vestiging in Almelo), Slagharen en Julianatoren.  Op 1 staat - niet geheel verrassend - De Efteling.

Slagharen en Hellendoorn

Walibi is de stoerste attractie van Nederland, volgens het onderzoek dat jaarlijks onder 800 jongeren wordt gedaan. De aantrekkingskracht geldt voor alle leeftijden. De recente opening van de achtbaan Untamed zorgt ervoor dat Walibi uniek blijft. Het park staat dan ook bij één op de drie jongeren op het verlanglijstje.  

Volledig scherm
De wildwaterbaan in Avonturenpark Hellendoorn © ANP PHOTO VINCENT JANNINK

Hellendoorn viel twee jaar geleden net buiten de top 20, maar haalt het dit jaar net wel. “Attractiepark Hellendoorn wordt in de eerste plaats als gezellig zien door de Nederlandse jongere. Dit is een basisvoorwaarde voor een attractiepark, en daar zit het dus goed bij Hellendoorn”, laat merkonderzoeker Hendrik Beerda weten. 

“Waarin Hellendoorn zich het meest onderscheidt van andere parken is de stoerheid van de attracties. Een kwetsbaar punt is dat Attractiepark Hellendoorn te weinig onderscheidend is ten opzichte van de enorme hoeveelheid andere pretparken. Hier is dus nog werken te verrichten, bijvoorbeeld door verbetering van de communicatie of het beter onderscheidend maken van de invulling van het park.”

Ook Attractiepark Slagharen doet het goed met een stijging van de elfde plek naar de negende plek dit jaar. Om verder te kunnen groeien, moet er volgens merkadviseur Beerda echter nog veel worden gedaan. “De attracties van Slagharen worden weliswaar als aantrekkelijk gezien, maar op geen enkel aspect weet het park zich écht te onderscheiden van de concurrentie.”

De Waarbeek

De Waarbeek in Hengelo haalt de top 20 van het onderzoek niet. De reden hiervan is volgens het onderzoek dat het familiepark op nationaal niveau onvoldoende zichtbaar zich bij jongeren van 4 tot 18 jaar: “Ook onder de ouders profileert De Waarbeek zich onvoldoende om een nationaal publiek te trekken.”

(Lees verder onder de foto)

Volledig scherm
De Waarbeek. © Emiel Muijderman DTCT

Nationaal

Na Zuid-Holland en Noord-Holland heeft Gelderland de meeste attracties die het nationaal gezien ook goed doen. Met name Dolfinarium in Harderwijk en de Apenheul in Apeldoorn zijn razend populair onder de jeugd. Ook de Julianatoren in Apeldoorn scoort nationaal gezien goed. De concurrentie in Gelderland is echter moordend, er zitten acht topattracties die allemaal flink investeren en regelmatig met hun ticketprijzen stunten, verklaart merkadviseur Hendrik Beerda die met zijn bedrijf het onderzoek heeft uitgevoerd.  

Dinopark

Volledig scherm
Dinoland Zwolle © Frans Paalman

Nieuwkomer in de nationale ranglijst is Dinopark Zwolle. Dat park staat op nummer vier van stoere dagjes uit. “De kracht van Dinopark is wel duidelijk aan leeftijd gebonden”, meldt het onderzoek. “Tot twaalf jaren dromen kinderen helemaal weg in de Dinowereld, daarna wordt het snel kinderachtig.” Enschede heeft deze zomervakantie op het vliegveld een soortgelijke attractie, die ook de naam Dinopark heeft.

Het Dagattracties merkenonderzoek wordt sinds 2010 door Hendrik Beerda Brand Consultancy met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Het onderzoek meet jaarlijks de reputatie van alle Nederlandse dagattracties. 

Dagattracties die jongeren het liefst willen bezoeken; ranglijst in 2019 (versus 2017)

1. (1) Efteling
2. (2) Walibi Holland
3. (4) Apenheul
4. (5) Dolfinarium
5. (8) Beekse Bergen
6. (7) Duinrell
7. (20) Monkey Town
8. (9) Het Spoorwegmuseum
9. (11) Slagharen
10. (25) Rijksmuseum Amsterdam
11. (14) WILDLANDS Adventure Zoo
12. (3) Naturalis
13. (12) Ouwehands Dierenpark Rhenen
14. (19) Toverland
15. (15) Nederlands Openluchtmuseum
16. (10) NEMO Science Museum
17. (16) Diergaarde Blijdorp
18. (13) Julianatoren
19.(18) Ballorig
20. (21) Avonturenpark Hellendoorn

Hier onder een beeld van de achtbaan die in Walibi in gebruik genomen werd: