Volledig scherm
Een reclamecampagne van New York Pizza zorgt voor de nodige ophef. © GinoPress B.V.

Pizzareclame met ‘bloemkolen’ afgeplakt in Gouda

‘Deze straat = vrouwvriendelijk’, plakte een Gouwenaar over de nieuwste reclameposter van New York Pizza. Op de poster is een blote vrouw te zien die twee bloemkolen voor haar blote borsten houdt. ‘Heb je ook zo’n zin in hete bloemkolen?’: zo wil de keten zijn pizza met bloemkoolbodem aan de man brengen. Vannacht worden alle posters verwijderd omdat ze er maar een week zouden hangen.

Welke Gouwenaar zoveel aanstoot nam aan de blote vrouw en de reclame daarom afplakte, is nog niet duidelijk. De Goudse Bep Vink laat in ieder geval in klare taal weten hoe ze denkt over de reclamecampagne: die moet haast wel zijn bedacht door mannen met ‘veel testosteron’ en ‘weinig humor’.

Vink: ,,Dat dit door New York Pizza is goedgekeurd, ze slaan hiermee echt de plank mis. Ik ben heel ruimdenkend, soms iets té, maar hiervan denk ik: nou, jongens, dit is wel heel denigrerend naar vrouwen. Bloemkolen worden voorgesteld als borsten, en daarmee worden dan geintjes uitgehaald. Mannen zouden het ook niet leuk vinden als wij vrouwen een billboard zouden maken met iets over hun Pinkeltje.”

Een andere Goudse - die niet met haar naam in de krant wil - had gewild dat zij degene was die de poster heeft afgeplakt zegt ze. ,,Aardig dat iemand hiervoor de moeite neemt. Dit is vrouwonvriendelijk, het suggereert grote borsten. We zeggen toch ook niet van alle mannen dat ze, om maar iets te roepen, spermatanken zijn.”

De Gouwenaars zijn niet de enigen die er zo over denken. ,,,We hebben veel verschillende reacties gehad: dat het een leuk grapje is, maar ook van mensen die het vrouwonvriendelijk vinden”, zegt woordvoerder van New York Pizza, Joost Geurtsen. Het was volgens hem sowieso de bedoeling dat de posters maar een week blijven hangen. ,,Het was geenszins de bedoeling om vrouwonvriendelijk over te komen. We willen niet dat die suggestie afstraalt op ons merk.”

Volledig scherm
Afgeplakt billboard in Korte Akkeren © Raymond Aarsman

Randje opzoeken

Volgens Geurtsen was de gedachte achter campagne tweeledig. ,,New York Pizza zoekt graag het randje op. Zoals we 20 jaar terug ook deden toen we de ‘Lekkerste doos van Nederland’ zochten. Dit is een dikke knipoog naar de hit van André van Duin, die wilden we terughalen. En op tv spelen we in op wat je na 00.00 uur kunt aantreffen.”

Volgens Rufus Ketting, creatief directeur van reclamebureau Natwerk uit Amsterdam dat de bloemkoolcampagne bedacht, ‘kan je geen tafel meer voorbij lopen zonder dat de gender-discussie een thema is’. ,,Negatieve reacties zeggen iets over het tijdsbeeld dat ons hiertoe dwingt. We hebben iets uitgebracht waarvan wij vinden dat het kan, we zijn echt wel maatschappelijk verantwoord. Als we alle ingrediënten van deze tijd het hoofd moeten bieden, kunnen we niets maken.”

Spelregels

Zoveel mensen, zoveel meningen, ook op zijn reclamebureau, volgens Ketting. ,,Dat de discussie binnen onze muren - ik zal niet zeggen - hoog oplaaide, dat is een goed teken, en is wat je met een reclame wil bereiken. Niemand bij ons voelde zich offended. De grootste tegenstanders waren mannen. Een reclame met expliciete seks zou voor mij te ver gaan. Maar daar gaat dit juist over. Geef ons maar spelregels over wat nog wel en niet kan - dan gaan wij die met voeten treden.”

In de pizzareclame is geen sprake van wat je functioneel naakt zou kunnen noemen, volgens Vink. ,,Een vrouw met een beetje borst, bijvoorbeeld voor Hunkemöller, dat vind ik prachtig. Dat vinden sommige mensen ook aanstootgevend, maar dat dient nog een doel. Bloemkolen als borsten hebben niets te maken met de bodem. Mijn man vindt het ook een belachelijke reclame. ‘Moet dat nou op deze manier’, vindt hij ook.”

Afplakken zou ze zelf niet doen, zegt Vink. ,,Daarmee ben ik het niet eens en niet oneens. Als iemand hier werkelijk aanstoot aan neemt: oké. Deze straat is werkelijk vrouwvriendelijk. Ik woon hier al jaren: iedereen laat elkaar hier in z’n waarde. Al zeg ik zelf liever mensvriendelijk.”