Volledig scherm
Een dubbeldekker van NS tussen Hengelo en Enschede © Carlo ter Ellen DTCT

Treinkaartje in Twente wordt tot wel 40 cent duurder

ENSCHEDE - De treinkaartjes worden vanaf 1 januari duurder. Op vrijwel elk traject in Twente gaat de prijs voor een enkele rit omhoog, variërend van 10 tot wel 40 eurocent.

De Nederlandse Spoorwegen (NS) en vervoerder Keolis verhogen vanaf 1 januari de prijzen van zowel treinkaartjes als abonnementen. De prijsverhoging is volgens de vervoerders vooral nodig door de verhoging van het btw-tarief voor het openbaar vervoer, dat stijgt van 6 naar 9 procent.

Tot 40 cent duurder

Neem je de trein tussen Enschede en Delden? Dan betaal je straks 20 cent meer. De trein van Hengelo naar Enschede wordt 10 cent duurder, en voor een enkeltje tussen Rijssen en Borne betaal je vanaf het nieuwe jaar bijna 30 eurocent meer. Op het traject tussen Oldenzaal naar Groningen stijgen de prijzen met bijna 1,30 euro.

Ook bij Keolis, dat onder meer de spoorlijn tussen Oldenzaal en Zutphen exploiteert, stijgen de prijzen voor een ticket. Een enkeltje tussen Oldenzaal en Goor kost vanaf 1 januari 6,63 euro, bijna 40 eurocent duurder dan nu. Bij Keolis stijgen de prijzen harder dan bij NS, al zijn de verschillen klein.

NS versus Keolis

Opvallend zijn ook de prijsverschillen tussen Keolis en NS. Een ritje in de NS-intercity tussen Enschede en Hengelo kost je straks 2,40 euro. Maar neem je op hetzelfde traject de sprinter van Keolis, dan ben je en langer onderweg én 2 eurocent duurder uit.

De NS vindt de btw-verhoging op treintickets een slechte zaak, omdat volgens de vervoerder meer mensen zullen kiezen voor alternatief vervoer ‘en niet voor het duurzame ov’. „Tweedeklas reizen wordt, in lijn met de inflatie, gemiddeld 1,8 procent duurder. „Maar daar komt de btw-verhoging bovenop’', aldus een woordvoerder van NS. „Het openbaar vervoer wordt duurder ten opzichte van de auto.”

poll

Treinkaartje wordt duurder, vooral vanwege btw-verhoging

Treinkaartje wordt duurder, vooral vanwege btw-verhoging

  • De reiziger is weer de dupe, zo stimuleer je het ov niet (81%)
  • Veertig cent verhoging valt toch reuze mee voor een treinrit (10%)
  • Maak autorijden dan duurder, nog beter voor het milieu ook (8%)
2025 stemmen