Volledig scherm
SKB in Winterswijk is best gewaardeerde ziekenhuis van Nederland. © Theo kock persfotografie

Zorg in Twente en Achterhoek scoort in landelijke top 10

ENSCHEDE - Zorginstellingen in Twente en de Achterhoek scoren goed in de ZorgkaartNederland Top 2019, die vandaag bekend is gemaakt. Zowel bij de top tien van beste ziekenhuizen, zelfstandige klinieken als bij de verpleeghuizen staan organisaties uit de regio vermeld.

Streekziekenhuis Koningin Beatrix in Winterswijk, eerder deze en vorige week nog in het nieuws omdat verloskunde en de kinderafdeling er dreigen te verdwijnen, wordt door gebruikers van de website ZorgkaartNederland als beste ziekenhuis van Nederland gewaardeerd. Het Deventer ziekenhuis behaalt een top 5 notering op de lijst.

TriviumMeulenbeltZorg

In de top tien van meest geprezen verpleeghuizen staan eveneens twee organisaties uit Twente. Dat zijn TriviumMeulenbeltZorg uit Borne, op plaats vier. Tweede uit de regio is Zorggroep Sirjon uit Rijssen, met een vermelding op de achtste plek. Hieronder valt onder meer woonzorgcentrum Maranatha in Rijssen.

Bij de zelfstandige klinieken valt de kliniek MCV Nederland nog net binnen de top tien. MCV is een centrum voor maag, darm en leveraandoeningen. Behalve een vestiging in Apeldoorn, zit het bedrijf ook in Hengelo tegenover ziekenhuis ZGT.

De samensteller van de Top 2019, ZorgkaartNederland, is met bijna anderhalf miljoen bezoekers per maand de grootste ervaringssite voor de Nederlandse gezondheidszorg. Bezoekers van de website delen hun ervaringen met de zorg met elkaar en kiezen op die wijze vaak voor een zorgverlener die bij hen past. Meer dan 750.000 waarderingen staan inmiddels online.

Waarderingen

De website bestaat tien jaar en heeft daarom voor het eerst een top tien samengesteld. Alle ziekenhuizen en klinieken die in 2019 meer dan honderd waarderingen behaalden op ZorgkaartNederland zijn beoordeeld. Bij verpleeghuizen volstonden dertig of meer waarderingen om mee te kunnen doen.

De waarderingen waarnaar is gekeken gingen onder meer over het nakomen van afspraken, de kwaliteit van de behandeling, het luisteren naar de patiënt of cliënt en in hoeverre de gebruiker de organisatie zou aanbevelen bij anderen.