Directeur Duitse ‘hoofdpijnluchthaven’: We gaan écht open en creëren tienduizenden banen
Acht jaar later dan gepland opent de nieuwe luchthaven van Berlijn dan eindelijk haar deuren. Tenminste, als we de directeur van Berlin Brandenburg Willy Brandt (BER) mogen geloven. Volgens hem gaat het vliegveld, dat het derde grootste van Duitsland moet worden, in oktober volgend jaar open en zorgt dat voor 60.000 nieuwe banen op en rond het luchthaventerrein.
Delen per e-mail
Dat zegt Engelbert Lütke Daldrup in een interview met de Duitse zondagskrant Welt am Sonntag. De exacte openingsdatum wordt volgens hem de komende twee maanden vastgesteld. ,,We werken al aan een verhuisplan. De hele operatie zal zeven tot tien dagen in beslag nemen. De luchtvaartmaatschappijen weten al waar ze zullen worden ondergebracht.’’
De Flughafen Berlin Brandenburg Willy Brandt moet de oude Berlijnse vliegvelden Schönefeld en Tegel vervangen. De bouw van het vliegveld is een enorm hoofdpijndossier voor Duitsland. De opening stond oorspronkelijk gepland voor 2012, maar werd al vele malen uitgesteld als gevolg van bureaucratische rompslomp, ontelbare technische problemen en een vermeend omkoopschandaal. Ook de leiding over het project wisselde de afgelopen jaren veelvuldig. De problemen waren zo groot dat veel Duitsers zich afvroegen of de luchthaven überhaupt ooit open zou gaan.
Volgens Lütke Daldrup gaat het nu toch echt gebeuren. Eind september werden de doorslaggevende technische tests van de brandbeveiligingssystemen in terminal T1 volgens hem met succes afgerond. Ernstige tekortkomingen in de brandbeveiligingstechnologie waren de belangrijkste reden voor het herhaaldelijk uitstellen van de opening van de luchthaven.
,,De resterende kabelgebreken worden nog dit jaar weggewerkt zodat de TÜV Rheinland (het bedrijf dat zich bezighoudt met certificering, inspectie en veiligheid in de technieksector, red.) in het eerste kwartaal van 2020 de tests kan afronden. De nieuwe terminal T2 zal naar verwachting in de herfst van volgend jaar in gebruik worden genomen’’, zegt de luchthavendirecteur.
Zwaartepunt
Engelbert Lütke Daldrup gaat ervan uit dat Flughafen Berlin Brandenburg (FBB) aan betekenis zal winnen vergeleken met de andere grote Duitse luchthavens van Frankfurt en München. Met ongeveer 34,7 miljoen passagiers en twee luchthavens (Berlijn-Schönefeld in het zuidoosten en Berlijn-Tegel ten noorden van de stad) was Berlijn vorig jaar de derde grootste luchthavenlocatie in Duitsland.
,,Berlijn is met Tegel nu al de luchthavenlocatie met de meeste in- en uitstappers. Andere luchthavens zijn groter vanwege het overstapverkeer. Maar als je mensen in het buitenland vraagt waar ze naartoe zouden willen vliegen in Duitsland, dan zegt 25 procent: Berlijn. Slechts tien procent wil rechtstreeks naar Frankfurt of München. Ik geloof dat hier daadwerkelijk een nieuw zwaartepunt zal ontstaan.’’
Ruim 7 miljard
De bouw van Flughafen Berlin Brandenburg Willy Brandt werd oorspronkelijk begroot op zo'n 1,7 miljard euro, maar gaat nu naar schatting ongeveer 7,3 miljard euro kosten. De Duitse staat heeft tot nu toe 2 miljard euro in de ontwikkeling van de nieuwe luchthaven gestoken.
Wie voor de extra kosten opdraait, moet nog beslist worden. De deelstaten Berlijn en Brandenburg en de Duitse overheid zouden als eigenaren de helft ervan moeten opbrengen in de vorm van een lening of extra bijdrage.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Vakantie in eigen land is zo gek nog niet: ‘Ineens rende een poedelnaakte vrouw uit het water’
We beleven vandaag één van de laatste zonnige dagen van dit jaar. Een mooie dag om nog even na te genieten van de zomer. Tien cabaretiers en schrijvers vertellen over hun vakantieherinneringen aan een zomer in Nederland, die ze nooit zullen vergeten. ‘Tijdens de terugreis had ik voor het eerst in mijn leven liefdesverdriet.’ -
Weekje stacaravan voor 1800 euro: ‘Voor dat bedrag zit je een week in Griekenland’
Nederlandse vakantiehuisjes zijn deze zomer nauwelijks nog te boeken. Wie nog iets vindt, klaagt over hoge prijzen. -
PREMIUM
Miljoenen vouchers uitgegeven: wie geld wil zien, zal geduld moeten hebben
De overheid wil een voucherbank oprichten waarmee reisondernemingen goedkoop geld kunnen lenen om hun klanten met vouchers sneller te kunnen terugbetalen. Vijf vragen. -
PREMIUM
Van Aalborg tot Metz Voor als het straks weer kan: zes stedentrips waar je niet zo snel aan denkt
Wel op citytrip, maar liever niet naar een drukke metropool? Beroepsreiziger Hans Avontuur leidt ons, voor als het straks weer kan, naar steden waar je misschien niet zo snel aan denkt. -
Een tussenjaar nemen ondanks corona? ‘Wil helemaal niet jaar thuiszitten’
Jongeren die na de zomer van plan waren een tussenjaar in het buitenland te nemen verkeren in veel onzekerheid. Dat merkt website Scholieren.com na een peiling onder lezers.
-
PREMIUM
Reisreportage Zuid-Frankrijk door de ogen van Picasso en Matisse
Spectaculaire baaien grenzend aan dorpen waar het geurt naar bloemen, kruiden en eten: reisjournalist Hans Avontuur begrijpt wel dat schilders als Matisse, Picasso en Chagall verzot waren op de zuidelijkste punt van de Franse Middellandse Zeekust. -
PREMIUM
VIDEO Vakantie? Dit doen de virologen zelf: ‘Geen vakantiegenot om op Franse ic te eindigen’
Het coronavirus klopt weer aan de deur in Europa. Lokaal leiden nieuwe uitbraken tot nieuwe lockdowns. Grote vraag is: wat doen we met de vakantie? Annuleren, of gaan we toch? Dit doen prominente virologen zelf. -
PREMIUM
Reizen Geheimen van de buren: zestien ‘onbereisde’ bestemmingen in Duitsland
Duitsland, het populairste land voor vakantievierende Nederlanders, wil toeristen weer toelaten. Hoe goed kennen wij ons buurland? Zestien bestemmingen die niet meteen bij iedereen een lichtje doen branden.