Luchtvaartmaatschappijen slepen ministerie voor de rechter wegens krimp Schiphol
KLM en andere luchtvaartmaatschappijen willen met een kort geding de krimp van Schiphol tegenhouden. Ze dagen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) voor de rechter. Ook de internationale luchtvaartbrancheorganisatie IATA neemt juridische stappen.
KLM, Transavia, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI spannen samen het kort geding aan tegen de Nederlandse overheid ‘in een poging Nederland via Schiphol verbonden te houden met de rest van de wereld', laten de luchtvaartmaatschappijen weten in een verklaring. Ze zijn ervan overtuigd dat krimp niet nodig is, omdat zij de geluidsoverlast en de CO2-uitstoot ook op een andere manier kunnen verminderen. Zo zou wel het netwerk van bestemmingen behouden kunnen blijven voor de miljoenen passagiers en tonnen vracht die zij jaarlijks van en naar Schiphol vervoeren.
De luchtvaartmaatschappijen noemen het besluit van de Nederlandse overheid om de capaciteit van Schiphol terug te brengen van 500.000 naar 460.000 vliegbewegingen per jaar, en volgend jaar zelfs naar 440.000, ‘eenzijdig, plotseling en onbegrijpelijk’. Die krimp zou in strijd zijn met nationale, Europese en internationale regelgeving. Ook heeft de overheid volgens de maatschappijen geen alternatieven onderzocht.
Miljardeninvestering
,,Wij omarmen de doelstellingen voor het terugdringen van de geluidsniveaus en de CO2-uitstoot en investeren van miljarden in onder meer de vernieuwing van de vloot om deze doelstellingen uiteindelijk te zullen overtreffen, terwijl we ons netwerk, dat 170 bestemmingen wereldwijd aandoet, in stand houden", zegt KLM-baas Marjan Rintel. ,,Omdat de regering onze oproep niet lijkt te horen, zien wij ons helaas genoodzaakt juridische stappen te ondernemen.”
De branchevereniging voor in Nederland actieve luchtvaartbedrijven Barin ondersteunt de gang naar de rechter. Behalve in dit kort geding zal de Staat de krimpbeslissing ook in een ander kort geding moeten verdedigen. De internationale luchtvaartbranchevereniging Iata spant dat samen met een groep andere luchtvaartmaatschappijen aan.
Impact op reizigers
Vorige week liet Schiphol nog weten dat het zich neerlegt bij een krimp van het aantal vluchten na decennia van uitsluitend groei. De luchthaven zal zich niet verzetten tegen de plannen van het kabinet. Luchtvaarteconoom Rogier Lieshout vertelde diezelfde dag wel dat de reizigers de impact gaan merken van de krimp. ,,Minder vluchten en passagiers betekent voor Schiphol minder inkomsten uit havengelden, winkels, horeca en parkeren, terwijl de kosten doorlopen. Dat betekent minder winst voor de luchthaven en hogere tarieven voor maatschappijen en passagiers.’’
Minder vluchten op Schiphol betekent volgens hem ook dat de prijs van vliegtickets verder zal stijgen. De vraag naar vliegreizen groeit immers, zowel in Nederland als wereldwijd en als er ergens een tekort aan ontstaat stijgen de prijzen nu eenmaal.
Bekijk onze nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Na drie jaar barst de Vakantiebeurs weer in alle hevigheid los (en déze beurzen komen ook binnenkort)
Na drie jaar kan iedereen zich vanaf donderdag weer op de Vakantiebeurs vergapen aan exotische bestemmingen. En in de weken erna trekken ook de Bouw-, Motor- en Onderwijsbeurs tienduizenden mensen naar de Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht. Is het beursbezoek veranderd door corona? -
PREMIUM
Tekort aan strandwachten Italië: de plons in zee staat onder druk
Italië kampt met een tekort aan strandwachten. Er is te weinig aanwas door de coronapandemie en door natuurlijk verloop riskeren strandtenten niet open te kunnen. -
PREMIUM
KLM wil over zeven jaar op 10 procent biokerosine vliegen, maar daar is nog heel wat voor nodig
KLM wil over zeven jaar 10 procent van haar vliegtuigbrandstof uit duurzamere bron halen. Maar de zoektocht naar biokerosine gaat moeizaam: nog niet de helft is inmiddels gevonden. Ondertussen laten de passagiers het grotendeels afweten in hun steun voor de duurzame brandstof. -
‘Onbekend’ virus waarmee veel mensen besmet raken: dit moet je weten over HPV
Jaarlijks overlijden 400 mensen aan kanker veroorzaakt door het HPV-virus. De leeftijd voor jongeren om het vaccin tegen dit seksueel overdraagbare virus gratis te kunnen krijgen is onlangs verlaagd naar 10 jaar. Maar wat is het HPV-virus precies en waarom is het belangrijk om al op jonge leeftijd in te enten? -
PREMIUMEnergierekening
Rian betaalt 25 euro per maand: ‘Stekker van cv-ketel doe ik er alleen in als ik warm wil douchen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Rian den Haan (62) uit Spijkenisse.
-
Deze informatie kun je allemaal halen uit een kenteken
Een nummerbord is als een ijsberg: er is weinig te zien aan het oppervlak, maar wanneer je een duik neemt in de materie, kun je er veel informatie uit halen. Welke soorten nummerborden zijn er en hoe gebruik je de kentekencheck? -
-
-
PREMIUM
Hans rijdt zijn vrouw met alzheimer door Europa, zonder gesprekken en intimiteit
Hans en Wil Hanswijk reizen met hun camper al ruim twee jaar door Europa. Een dappere keuze, aangezien Wil de ziekte van Alzheimer heeft. ,,Het kleuren buiten de lijntjes blijkt voor Wil perfect te werken.” -
PREMIUM
Crisis of niet, we gaan gewoon op vakantie: ‘Proberen vakanties wel goedkoop te houden’
Ondanks dat de prijzen stijgen lijden de boekingen daar vooralsnog niet onder. Of dat zo blijft, nu álle prijzen hard oplopen?