Verleiden met sjoemelfoto's op social media: wel of niet doen?
Smartphones en vakanties zijn anno 2017 onlosmakelijk met elkaar verbonden. De sociale media ontploffen van de (bewerkte) selfies op het strand. Kunnen we de telefoon niet beter thuislaten, zodat we eens écht kunnen ontspannen? De meningen verschillen. Media- en gedragspsycholoog Mischa Coster: ,,Actief zijn op social media kan het geluksgevoel juist vergroten.''
Delen per e-mail
Poll
Achter welk team schaar jij jezelf op vakantie?
-
Offline (75%)
-
Online (25%)
Uit onderzoek in opdracht van Expedia blijkt dat social media een wezenlijk onderdeel zijn van de reizigers van 18 tot 35 jaar. Whatsapp, Facebook en YouTube spannen de kroon. Zo'n 97 procent plaatst een tot vier keer per week een vakantie-update op zijn Facebooktijdlijn. Slechts één procent zegt geen gebruik te maken van social media op vakantie.
Op de digitale reiskiekjes pronken we voor de Eiffeltoren, op een hagelwit strand met palmbomen of met een cocktail bij het zwembad. Maar waarom doen we dit? Volgens het onderzoek speelt 'jaloersmakerij' een belangrijke factor. 51 procent van de respondenten geeft aan weleens jaloers te worden van al die mooie vakantieplaatjes. Een kwart vindt het zelfs heel belangrijk dat een bestemming fotogeniek is en zegt daar in de keuzefase rekening mee te houden.
Photoshoppen
Het gros van de ondervraagden weet hoe te verleiden met een vakantiekiekje. 65 procent gebruikt een van de Instagramfilters, waardoor de lucht bijvoorbeeld blauwer is en de hoofdpersoon op de foto bruiner. 14 procent gaat creatiever aan de slag en poetst andere toeristen weg met Photoshop of zet zichzelf voor een monument. ,,Dat is nogal een verschil'', zegt psycholoog Coster. ,,Deze twee groepen kun je niet over één kam scheren. De één benadrukt een ervaring, de ander liegt over een ervaring.’’
Volgens de mediapsycholoog draait het bij social media niet altijd om jaloersmakerij, maar vaak om bevestiging van je naasten. ,,Het is fijn om aandacht in de vorm van een like te krijgen van familie en vrienden. Social media kunnen juist positief bijdragen aan het geluksgevoel op vakantie.'' En dat is dan ook wat de respondenten antwoorden als ze de vraag krijgen wat het belangrijkst is aan een 'vakantiefoto' op social media. ,Dat ik er gelukkig uitzie.' Op de gedeelde tweede plek staan: 'Dat ik er zelf goed opsta' en 'Dat ik anderen kan laten zien wat ik doe.''
Beleving
Volgens het onderzoeksrapport leven jongeren in een ‘social media-bubbel’. Rene Nieuwmans van Expedia adviseert reizigers om ook eens de smartphone neer te leggen en een bestemming echt te ervaren: ,,Reizen gaat niet alleen om het vastleggen op foto’s, maar ook om het maken van mooie herinneringen. De mooiste vakantiekiekjes in je tijdlijn zijn vaak van filters voorzien en soms is eraan gesleuteld in Photoshop . Meer dan de helft van de ondervraagden vertelde ons hoe vervelend ze het vinden als een bestemming er niet blijkt uit te zien als de foto’s op social media.”
Top 5 meest ergerlijke vakantiefoto's (bron: Expedia)
1. Foto’s van eten
2. ‘Hotdog’ benen
3. Yoga-houdingen
4. Springfoto’s
5. Foto’s van alcoholische consumpties
Coster vindt dat niet alleen Instagram en Facebook zich daaraan schuldig maken. ,,En die foto’s in de reisbrochures en reiswebsites zijn zeker niet gephotoshopt?''. Daarnaast zijn volgens hem vooral de oudere generaties anti-social media. ,,Het vastleggen van vakantiemomenten is voor jongeren zowel ‘herinnering maken’ als ‘onderdeel van de herinnering’.'' Hij geeft een voorbeeld: 'Weet je nog toen ik die selfie op die hoge rots wilde maken?!'. Kortom, volgens Coster kan de smartphone met een gerust hart mee op herfstvakantie.
Verder in het nieuws
-
PREMIUM
Reizen Aan welke kant moeten we kijken? Panoramische keuzestress in Zwitserland
Als treinreiziger van de Grand Train Tour in Zwitserland heb je maar één probleem: er is te veel te zien. De roadtrip per trein levert je een flinke portie panoramische keuzestress op. -
Portugal voordeligste bestemming voor winterzonvakantie
Wie deze winter zo goedkoop mogelijk naar de zon wil, kan het beste een vakantie naar Portugal boeken. Dat blijkt uit onderzoek van de VakantieDiscounter, dat ook de boekingskosten van de bestemmingen vergeleek. -
PREMIUM
Noorderlicht Dé attractie van IJsland, maar ook (een beetje) te zien in Nederland
Boven Groningen of Friesland valt heel soms het noorderlicht te zien, maar veel te weinig om er een toeristische attractie van te maken. Dat doen ze in IJsland anders. -
PREMIUM
Reizen Hier moet je heen voor een goedkope skivakantie
Nieuwe liften, betere accommodaties en veel skikilometers maken skigebieden duur. Gelukkig zijn er alternatieven waar je kunt bezuinigen zonder in te leveren op skiplezier. Hans Avontuur verklapt zijn favoriete budgetbestemmingen. -
Nederland trekt steeds meer toeristen in de zomer
Steeds meer mensen vieren hun zomervakantie in Nederland. Afgelopen juli en augustus overnachtten in ons land 10 miljoen toeristen, ruim 4 procent meer dan in de zomer daarvoor. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag op basis van een nieuw rapport.
-
PREMIUM
Reizen Vijf verrassende treinbestemmingen: ga eens naar Xanten of Oostende!
Met de auto ben je er vaak sneller, maar als je gemak, comfort en duurzaamheid meeweegt, is de trein een goed alternatief voor uitstapjes naar het buitenland. En het kan nog voordelig zijn ook. Uit het dienstrooster van onze buurlanden kozen we vijf verrassende bestemmingen. -
PREMIUM
‘Houdt de piloot ons wel in de lucht!?’
In de herfst is de kans op turbulentie het grootst, tienduizenden Nederlanders stappen dan ook bang het vliegtuig in. Verminder je angst: schrijf op wat je ziet. -
‘Reisorganisaties willen garantiefonds voor losse vliegtickets’
Reisorganisaties ANVR, ANWB, de Consumentenbond en de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) pleiten voor een nieuw garantiefonds voor losse vliegtickets. Daarmee zou elke reiziger die in Nederland op het vliegtuig stapt, gedekt zijn tegen een bankroet van vliegmaatschappijen. Dat schrijft De Telegraaf.