Volledig scherm
Tot de bestelling behoorden 14 Cirtroëns C1. Ze werden nooit geleverd. © Citroën

35 auto's besteld, 3 geleverd; Rijssens bedrijf voor rechter

ALMELO/RIJSSEN - Een in het nauw geraakte Belgische autohandelaar eist via de Almelose rechter een kleine twee ton terug van een collega uit Rijssen, die een partij bestelde auto’s niet leverde.

35 auto’s bestelde David Devlieger uit België eind september vorig jaar bij de directeur van Metcar in Rijssen. Die zou uiterlijk 18 oktober 35 Citroens van de types C1 en C3 en Peugeot’s 2008 leveren. Maar de auto’s kwamen niet. Ondertussen zijn er wel enkele andere auto’s door de ondernemer uit Rijssen geleverd – niet de merken die waren besteld - en is er door hem 40.000 in contanten terugbetaald.

Geld terug

Voor Devlieger is de maat vol, hij wil zijn geld terug. En als dat niet snel terug komt, gaat hij failliet, zei zijn advocaat Jeroen Tjaden woensdagmiddag tegen kort gedingrechter Allard Zweers. Want Devlieger had de in Rijssen bestelde auto’s al doorverkocht aan garagehouders en vooruit betaald gekregen. Die zitten Devlieger nu op de hielen en dreigen met een faillissementsaanvraag. 

Het was al de tweede keer dat het kort geding over de niet geleverde auto’s op de rol stond. In december stonden beide autohandelaren ook al voor de kort gedingrechter en werden er nieuwe afspraken gemaakt over levering. 26 januari werd als nieuwe uiterste datum afgesproken, maar ook die werd niet gehaald.

Recherchebureau

De eigenaar van Metcar gaf toen aan, dat hij nog niet kon leveren, omdat de handelaar bij wie hij de auto’s weer had gekocht hem niet kon leveren. Op de zitting zei de Rijssenaar woensdag dat er nu aanstaande dinsdag geleverd zou worden. Devlieger gelooft echter niets van die belofte en wil geld zien. De Belg is extra wantrouwig, omdat een door hem ingehuurd particulier recherchebureau uitvond dat Metcar niet aan de Neonstraat in Rijssen is gevestigd. In het pand zou een handel in tegels en sanitair zijn gevestigd en Metcar zou bovendien op zijn website auto’s te koop aanbieden die niet bestaan, althans veelvuldig worden aangeboden op andere websites.

Afspraken veranderd

Volgens advocaat Gabriël Yousef van de Rijssense autohandelaar moet de zaak verder in een bodemprocedure worden uitgezocht. Hij betoogde dat er niet kan worden doorgeprocedeerd op basis van de in december uitgebrachte dagvaarding, omdat er ondertussen andere afspraken zijn gemaakt. Afspraken waaraan de eigenaar van Metcar zich overigens ook niet heeft gehouden. „De oude afspraken zijn komen te vervallen. Er zijn inmiddels drie vervangende auto’s geleverd, er is een deel contant terugbetaald, dus je kunt nu niet terugvallen op de oude overeenkomst”, vond hij. Advocaat Tjaden van de Belgische autohandelaar: „Als we op de uitkomst van een bodemprocedure moeten wachten, is mijn cliënt al lang failliet.”

De uitspraak is over twee weken.

Reggestreek