Volledig scherm
Links het pand van Swager dat moet wijken voor bouw van het Twents Huis van de Techniek. Op de achtergrond het bestaande opleidingsgebouw dat over enkele jaren volledig in gebruik komt bij Remo (opleiding metaal en elektro). © Ronald Vrugteman

Rijssens autobedrijf Swager
wil liever niet verkassen

RIJSSEN - De plannen voor de bouw van een schoolgebouw aan de Reggesingel zijn niet goed gevallen bij Peter en Nick Swager van het gelijknamige autobedrijf aan de Reggesingel in Rijssen.

Zoals vrijdag gemeld zijn er concrete plannen om aan de Reggesingel, op de plek van Autobedrijf Swager, het Twents Huis van Techniek te bouwen. De Swagers zeggen tot op heden slechts op de hoogte te zijn gesteld van de plannen door Varo Energy, dat twee jaar geleden Brand Oil overnam en dus ook het tankstation naast Swager.

Klantenkring

„We zitten hier al bijna dertig jaar op een A1-locatie en hebben een trouwe klantenkring opgebouwd. Het bericht in de krant zorgde meteen al voor verontruste reacties van klanten. We overleggen met onze huurbaas Varo, die op zijn beurt natuurlijk praat met Ter Steege die de grond, waarop ons bedrijf staat, in eigendom heeft. We zijn gezond familiebedrijf en we willen een gelijkwaardige locatie terug”, aldus Swager.

Maatschappelijk belang

Hans ter Steege van de Ter Steege Groep: „Swager weet al twee jaar van de plannen en schijnt al een andere locatie op het oog te hebben. Hier ligt een maatschappelijk belang en gebrek aan ruimte voor de opleidingen. Uitbreiding via nieuwbouw ligt dus voor de hand. En we zien een opleiding als Remo niet graag vertrekken omdat ze te krap in het jasje zit.”

9,5 miljoen

Qua mogelijkheden kan de nieuwbouw ervoor zorgen dat de verschillende opleidingen, zoals Bouwgilde en Zorggilde, straks zeer ruim in hun jasje komen te zitten. De nieuwbouw mag tot 25 meter hoog worden, maar zullen volgens wethouder Bert Tijhof van onderwijs eerder beperkt blijven tot drie verdiepingen. Remo krijgt straks in elk geval de beschikking over het hele bestaande gebouw. De plannen zijn nu zo ver dat een raming van 9,5 miljoen aan bouwkosten reëler is dan de eerder genoemde 12 tot 15 miljoen, volgens John van der Vegt van ROC van Twente. „Dat is niet alleen het kale vastgoed maar daar zit bijvoorbeeld ook circa een miljoen in voor additionele ruimte voor innovatieve werkplaatsen voor, bijvoorbeeld, zorg, techniek, robotica en energietransitie”, aldus Van der Vegt.

Reggestreek