De muziek van nu wordt steeds korter en Spotify is de schuldige
Het succes van streamingdiensten als Spotify en Apple Music heeft allerlei gevolgen voor artistieke en zakelijke keuzes. Popliedjes worden steeds korter, losse songs verdringen het traditionele album en de hitlijsten ondergaan een transformatie.
Liedjes worden korter
De popmuziek krimpt. In de VS toont grootschalig onderzoek naar de lengte van hits een omgekeerde groeispurt. De gemiddelde duur van een liedje in de Billboard Hot 100 zakte tussen 2013 en 2018 van 3 minuten en 50 seconden naar 3 minuten en 30 seconden. Dat is een vermindering van 20 seconden in vijf jaar. Na jaren waarin de songs juist waren opgerekt (de eerste rock-'n-rollsongs duurden vaak amper 2 minuten en 30 seconden) lijkt het einde van de krimp nog niet bereikt.
In Nederland was de gemiddelde lengte van de liedjes in de top 10 eind januari nog maar 3 minuten en 15 seconden. Hoewel in ons land geen uitgebreide studie is verricht, toont een korte vergelijking door de jaren heen ook hier een duidelijke dalende trend. De verklaring lijkt tweeledig.
Ten eerste is de aandachtsspanne van de muziekconsument door het overweldigende aanbod op streamingdiensten als Spotify en Apple Music aanzienlijk korter geworden.
Ten tweede, bezien vanuit de artiest, spelen financiën mee. Nu artiesten nauwelijks meer verdienen aan de fysieke verkoop van muziek via cd's of vinyl en ook de downloadmarkt is ingestort, blijft streaming over als belangrijke bron van inkomsten. De betaling verloopt per enkele stream, het minstens 30 seconden beluisteren van een liedje.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Eerste programma Omroep Zwart trekt 23.000 kijkers naar NPO 3
Omroep Zwart maakte gisteravond zijn debuut op NPO3. Podium Zwart, het eerste programma van de nieuwe omroep, kende een erg voorzichtige start met 23.000 kijkers. Zij zagen onder meer een interview van Akwasi met jazzzanger Gregory Porter. -
PREMIUM1941-2022
Willibrord Frequin plaveide de weg voor volgende generaties tv-makers: ‘Hé, jij, vind je dat normaal?’
Met Willibrord Frequin ging op Hemelvaartsdag een journalist en tv-persoonlijkheid heen die het begrip kleurrijk van een nieuwe dimensie voorzag. Hij leefde voor drie, voor dertig misschien wel, en plaveide de weg voor volgende generaties tv-makers. ‘Hé, jij, vind je dat normaal?’ -
Restaurant Misverstand krijgt derde seizoen op SBS 6
Restaurant Misverstand komt dit najaar terug met een derde reeks. Het SBS 6-programma wordt gepresenteerd door Johnny de Mol. In Restaurant Misverstand werken relatief jonge mensen met verschillende vormen van dementie samen in een eetcafé. -
Zo zet je gezichtsherkenning en vingerafdrukscanner van je telefoon snel uit
Je smartphone ontgrendelen met je gezicht of vingerafdruk klinkt veilig, maar in geval van nood kan het juist een beveiligingsrisico zijn. Iemand kan onder dwang je gezicht scannen of onopgemerkt je vingerafdruk bemachtigen. Gelukkig kun je dit voorkomen. -
PREMIUM
Goedkoop tanken? Volgende week loont het zelfs om 200 kilometer om te rijden
De brandstofprijzen gaan volgende week in Duitsland zo hard omlaag, dat het prijsverschil met wat je bij een Nederlands tankstation betaalt gigantisch wordt. Vanaf woensdag geldt in Duitsland een adviesprijs van 1,72 euro per liter, minimaal 40 cent minder dan in Nederland. Loont het om daarom naar Duitsland te rijden voor een tankbeurt?
-
PREMIUMOranje Franje
Verjaardagscadeau? Máxima draagt nieuw horloge ter waarde van 7100 euro
Josine Droogendijk, Nederlands bekendste Máxima-kenner, bespreekt wekelijks de mode van royals in binnen- en buitenland. Deze week opvallend: een stropdassenjurk. -
Energierekening
Ad: ‘Ik heb zelf ventilatoren onder de radiator geklikt voor optimale verwarming’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ad Voermans (66) uit Rijen, bij Breda. -
PREMIUM
Tom Hanks over personage Dries in Elvis: 'Schrok toen ik een foto van de man onder ogen kreeg’
In het extravagante muziekspektakel Elvis, dat op het Filmfestival van Cannes in wereldpremière ging, wordt een weinig vleiend beeld geschetst van de man die van Elvis Presley een megaster maakte; Bredanaar Colonel Tom Parker.