Volledig scherm
Kylie Jenner stift haar lippen natuurlijk het liefst met haar eigen lipstick. © PR

Hoe Kylie Jenner (20) een fortuin van 900 miljoen dollar opbouwde

Op je 20ste binnen drie jaar tijd 900 miljoen dollar (circa 768 miljoen euro) verdienen. Kylie Jenner, die op de cover prijkt van zakenblad Forbes als de aankomend jongste miljardair ooit, lukte het zonder al te veel moeite. Hoe? Door haar eigen make-uplijn Kylie Cosmetics heel slim weg te zetten.

Wat haar wereldberoemde halfzus Kim Kardashian deed voor billen, heeft Kylie gedaan voor volle lippen. De knappe dochter van Bruce (inmiddels Caitlyn) Jenner en Kris Jenner runt een imperium waar menig make-upfanaat jaloers op is.

Kylie Cosmetics werd amper drie jaar geleden gelanceerd met een simpele lipkit van 29 dollar. De matching set bestaande uit een lipstick en lipliner haalde binnen een mum van tijd 630 miljoen dollar binnen. Tel daar de vervolgens gelanceerde make-up bij op - oogschaduw, concealer, mascara, ga zo maar door - en de teller komt uit op een duizelingwekkende 800 miljoen dollar. Volgens Forbes is al dat geld van Kylie zelf.

Voor de promotie van schoenen van Puma en kleding van PacSun werd ook nog een verdienstelijk bedrag op haar bankrekening bijgeschreven. En vlak Kylies deel in de realityreeks Keeping Up With The Kardashians, waarin het wel en wee van Kris Jenner en haar dochters Kim, Khloé en Kourtney wordt gevolgd, niet uit. Voor haar rol en die van haar twee jaar oudere zus Kendall in de spotlights betaalt de Amerikaanse zender E! Entertainment maar wat graag.

Geheime wapen

Met haar miljoenenvermogen is Kylie hard op weg om Facebookbaas Mark Zuckerberg naar de kroon te steken. Hij werd de jongste miljardair ooit op 23-jarige leeftijd. Forbes verwacht dat La Jenner hem volgend jaar gemakkelijk inhaalt. Zus Kim K. is een 'kleintje' vergeleken bij de make-upgoeroe; haar vermogen is goed voor 350 miljoen dollar.

thanks @voguemagazine ✨

Een foto die is geplaatst door null (@kyliejenner) op

Gevraagd naar haar geheime wapen, antwoordde Kylie eerder dat ze als Generatie Z-meisje veel - zo niet alles - te danken heeft aan de kracht van sociale media. De zeven fulltime en vijf part-time medewerkers van Kylie Cosmetics beseffen maar al te goed dat Kylies instagramaccount 110 miljoen volgers heeft. Tel daar nog 25 miljoen twitteraars bij op. ,,Het is een fantastisch platform. Ik heb heel gemakkelijk toegang tot mijn fans en mijn klanten'', aldus Kylie. Daar staat wel tegenover dat ze ongeveer elk uur via Instagram of Snapchat van zich moet laten horen. Welke lippenstift is hot? Met welke mascara krijg je de perfecte oogopslag?

Gelukkig voor de selfmade bijna-miljardair, die in februari beviel van dochter Stormi, is make-up haar passie. ,,Al op de basisschool droeg ik paarse oogschaduw'', vertelde Kylie eerder. ,,Ik voelde me er minder onzeker door en ik keek de hele dag naar tutorials op YouTube.''

Dat ze jaren later de cover van Forbes heeft gehaald, maakt haar dankbaar. ,,Ik kan niet geloven dat ik deze foto met jullie deel'', luidde het berichtje naar haar fanbase gisteren. ,,Dank jullie wel allemaal voor de erkenning. Ik ben zo gezegend dat ik elke dag kan doen waar ik dol op ben. Mijn droom is uitgekomen!'' 

Quote

Al op de basis­school droeg ik paarse oogschaduw

Kylie Jenner

ALL NIGHTER matte launching today at 3pm ...💋 @kyliecosmetics KylieCosmetics.com

Een foto die is geplaatst door null (@kyliejenner) op

Weather Collection 2/28 at 3pm pst @kyliecosmetics 💛 📷: @jamienelson6

Een foto die is geplaatst door null (@kyliejenner) op

  1. Gele hesjes? Liever de bruine schorten in Heel Holland Bakt
    PREMIUM
    Angela kijkt tv

    Gele hesjes? Liever de bruine schorten in Heel Holland Bakt

    Na weer een weekend vol berichten en beelden van gele hesjes en geëtaleerde ontevredenheid was ik toe aan iets leuks. Iets opbeurends. Iets dat instant geluk én hoop brengt. Precies: een zelfgebakken taart. En laat het nieuwe seizoen van Heel Holland Bakt nou niet aftrappen met één, maar met 500 baksels van evenzoveel blije, opgewekte landgenoten die al jaren dromen van een eigen beige schort, oftewel een plekje in de baktent van André, Janny en Robèrt. Dus een paar uur in de rij staan kon er ook nog wel bij. Het ging zonder morren, zonder gescandeerde leuzen, zonder zelfs maar hier en daar een partytent te mollen of met een deegroller verhaal te halen bij een kritisch jurylid. Enige dat in een momentje van onoplettendheid sneuvelde was een pina colada-taart. Het beeld van urenlange keukenarbeid in puin op het chique gazon van landgoed Maarsbergen, zonder dat de jury er zelfs maar een blik op had kunnen werpen, was hartverscheurend. Maar de eigenaresse zelf bleef er verbluffend laconiek onder.