Hoe twee 70+’ers een hit scoren met een show waarmee het Linda niet lukte
In een zomerperiode waarin traditioneel minder televisie wordt gekeken, stemmen alweer een week tussen de 1,2 en 1,4 miljoen mensen dagelijks op De Slimste Mens af op NPO 2. De quiz met Philip Freriks en Maarten van Rossem is bijna dagelijks na het Achtuurjournaal het best bekeken programma. Zo ook gisteravond toen 1,4 miljoen kijkers naar de 74-jarige quizmaster en het 75-jarige jurylid besloten te kijken op hun vrijdagavond.
Delen per e-mail
Het succes van De Slimste Mens en het miljoenenpubliek dat tegenwoordig klaar zit voor het programma ontstond niet zonder slag of stoot. Ook in België - waar de quiz oorspronkelijk vandaan komt - was het tv-spelletje niet meteen een monsterhit, maar na een redelijk bekeken eerste seizoen doorbrak de finale van het derde seizoen de voor onze Zuiderburen unieke grens van één miljoen kijkers. Wat veel mensen niet weten, is dat John de Mol toen besloot de spelquiz naar Nederland te halen naar zijn zender Talpa. In 2006 was het namelijk niet Philip Freriks die de presentatie in handen had, maar Johns zus Linda de Mol.
De zender had te kampen met tegenvallende kijkcijfers in de avond. De talkshow van Barend en Van Dorp wist op de late avond niet dezelfde scores bij Talpa neer te zetten als ze bij RTL deden. Met De Slimste Mens moest de kijker verleid worden om 's avonds toch te kiezen voor de zender van De Mol. Naar het eerste seizoen keken op het hoogtepunt zo'n 500.000 kijkers. Daarmee was het voor Talpa een bescheiden succes.
Het tweede seizoen, wederom met Linda aan het roer, bleef echter rond de 300.000 kijkers hangen. In het nieuwe jaar keerde De Slimste Mens dan ook niet meer terug, terwijl de zender - inmiddels met de naam Tien - ter ziele ging. De Vlaamse tv-hit leek in Nederland een vroegtijdige dood te zijn gestorven. Zeker toen RTL 4 nog een poging waagde met de kennisquiz. Onder leiding van Martijn Krabbé keken er zo'n 500.000 mensen, ook niet voldoende voor een vervolg.
Serieuze insteek
Totdat de NCRV besluit in 2012 De Slimste Mens weer uit de mottenballen te halen. In Vlaanderen breekt de show inmiddels record na record met op het hoogtepunt meer dan twee miljoen kijkers. In Nederland kiest producent Skyhigh ervoor om het over een andere boeg te gooien. Waar in de Vlaamse variant met cabaretiers wordt gewerkt als juryleden, kiezen ze in Nederland voor een serieuze insteek. Naast presentator Philip Freriks wordt Maarten van Rossem als jurylid aangesteld. Allebei zijn ze op dat moment al dik in de 60.
Vanaf dat moment wordt ook de Nederlandse variant van De Slimste Mens een kijkcijferkanon. In de zomer van 2012 groeien de kijkcijfers gestaag door en uiteindelijk kijken er meer dan een miljoen mensen naar de finale. Elk seizoen blijft het publiek voor de quiz groeien met als absolute hoogtepunt de finale van afgelopen jaar. Ruim 1,9 miljoen mensen zien Peter Hein van Mulligen gekroond worden tot de slimste. De eerste week van het nieuwe seizoen, dat maandag van start ging, is ook weer ijzersterk begonnen met gemiddeld 1,4 miljoen kijkers, dat lijkt minder maar de finale trekt traditiegetrouw altijd veel meer belangstellenden.
De Slimste Mens eindigde gisteravond op de tweede plek in de kijkcijferlijst van Stichting KijkOnderzoek. Het Achtuurjournaal was met 1,5 miljoen kijkers het best bekeken programma. De top drie wordt afgesloten door Het Zesuurjournaal (1,2 miljoen).
Waarom is De Slimste Mens zo populair? Angela De Jong legt het uit in De Ochtend Show to go. Bekijk de video hier:
Verder in het nieuws
-
Na geflopte Rewind in 2018 doet YouTube een nieuwe poging
Het jaaroverzicht van YouTube in 2018 werd de slechtst beoordeelde video aller tijden, maar de videogigant besluit dit jaar toch weer een nieuwe poging te wagen. Dit keer wordt er echter voor een veilige optie gekozen en krijgen de kijkers simpelweg een overzicht voorgeschoteld van meest gelikete video's in verschillende categorieën. Na een dikke miljoen views zijn de duimpjes omlaag wéér in de meerderheid. -
PREMIUM
Anastacia voor première van We Will Rock You: Deze show kan ik mijn hele leven spelen
Haar leven kende crises als gevolg van ernstige ziekte. Toch voelt popster Anastacia (51) zich gezegend. Morgenavond gaat in Afas Live Queenhommage We Will Rock You in première met Anastacia als musicaldebutant. -
Na ontslag bij Hart van Nederland gaat Gallyon van Vessem aan de slag bij RTL
Gallyon van Vessem heeft na haar vertrek bij Hart van Nederland een nieuwe presentatieklus. Ze is in januari te zien als co-host in het RTL-programma 5 Uur Live, onthulde ze in RTL Boulevard. -
Foto's Het is al kerst bij Kate en William: ‘Die van ons staat al hoor’
William en Kate zijn al helemaal klaar voor de kerst. De hertog en hertogin van Cambridge hebben hun kerstboom staan op Kensington Palace, vertelde Kate toen ze kinderen hielp een boom uit te zoeken op Peterley Manor Farm in Buckinghamshire. -
Justin Timberlake excuseert zich via Instagram bij echtgenote na avond met andere vrouw
Justin Timberlake werd een paar weken geleden gespot toen hij de hand vasthield van actrice Alisha Wainwright. Meteen gonsde het van de geruchten. De zanger zegt nu dat hij de zaak niet goed heeft ingeschat. Op sociale media excuseert hij zich publiekelijk bij zijn vrouw. ‘Ik heb die avond te veel gedronken en heb spijt van mijn gedrag. Sorry, ik zou beter moeten weten.’
-
VIDEO Disney komt met nieuwe trailer van live-actionversie Mulan
Disney heeft vandaag de eerste lange trailer vrijgegeven van de live-actionversie van de Disneyklassieker Mulan. Het originele script wordt niet volledig aangehouden in de nieuwe versie, valt op te maken uit de beelden. Mulan is een van de vele klassiekers die door Disney in een nieuw jasje wordt gestopt. -
Het EK voetbal voor vrouwen blijft ook in 2021 in handen van NOS
Vivianne Miedema, Lieke Martens en Sari van Veenendaal blijven te zien bij de publieke omroep. Het EK voetbal voor vrouwen is in 2021 namelijk bij de NOS te zien. De omroep bevestigt vandaag dat ze de rechten voor dat toernooi heeft binnengehaald. -
PREMIUM
ANGELA KIJKT TV Deze vier programma's moet je eigenlijk zien
Journaliste Angela de Jong schrijft vijf keer per week een column over wat haar opvalt op televisie.