Volledig scherm
Johnny de Mol © ANP Kippa

John de Mol en zoon Johnny misbruikt bij bitcoinoplichting

Talpabaas John de Mol (63) en zijn 39-jarige zoon Johnny hebben de noodklok geluid, omdat hun namen en portretten zijn gebruikt in nepadvertenties over software waarmee kan worden gehandeld in de digitale munteenheid bitcoin. De twee nemen met klem afstand van de reclame die korte tijd op Facebook circuleerde. 

Volledig scherm
De nepadvertentie © Facebook

,,Ik heb getwijfeld of ik op deze manier naar buiten moest treden, maar ik wil voorkomen dat mensen geld kwijtraken en mij straks vragen waarom ik niet heb gewaarschuwd voor deze vorm van misleiding waar mijn naam ten onrechte aan verbonden wordt’’, stelt John de Mol in een verklaring. 

Wie op de advertenties klikte kwam in een omgeving waar mensen op het verkeerde been werden gezet. Consumenten werd, als ze op de foto's van vader en zoon De Mol hadden geklikt, gevraagd geld over te maken naar een bedrijf dat Bitcoin Profit heet. De Mol: ,,Die software bestaat niet en het bedrijf houdt mensen absurde winsten voor.’’ In de advertentie stond dat ‘De Nederlandse miljardair bitcoinsoftware publiekelijk beschikbaar maakt’ en ook dat ‘gebruikers in 12 dagen rijk’ zouden worden.

John de Mol en Johnny de Mol stellen op geen enkele manier te maken te hebben met de partijen die achter de advertenties zitten. ,,De inhoud van de advertentie en van het artikel waar die naartoe leidt is volledig vals en misleidend.’’ John en Johnny de Mol hebben, zo benadrukken ze, op geen enkele manier te maken met hetgeen daarin wordt beschreven. En voor  het gebruik van hun namen en beeltenissen hebben zij op geen enkele manier toestemming verleend.

Misleiding

Uit hun verklaring wordt niet duidelijk of John en Johnny de Mol al dan niet juridische stappen zullen zetten tegen de adverteerders. ,,Wij willen consumenten waarschuwen om niet in te gaan op het aanbod dat wordt gedaan. Het is misleiding en wijst op oplichting.’’

 Inmiddels heeft Facebook de advertenties verwijderd, maar ze kunnen  volgens De Mol in een andere vorm en van een andere afzender opnieuw opduiken. ,,Wij vragen mensen die dergelijke advertenties tegenkomen om ze te rapporteren aan Facebook.’’

Het is de tweede keer in korte tijd dat de naam van De Mol via een online advertentie wordt misbruikt. Over dit misbruik is contact geweest met alle grote mediabedrijven in Nederland, om het te signaleren als een gedeeld probleem. Mediapartijen blokkeren en verwijderen de advertenties, maar het blijft oplichters lukken om advertenties geplaatst te krijgen. De Mol: ,,Het wordt tijd dat de politiek zich buigt over deze ongewenste ontwikkeling en regels stelt om het verschijnen van dit soort misleidende uitingen uit te bannen.’’

Twee weken geleden overkwam Humberto Tan iets soortgelijks. Ook over hem ging een nepartikel de ronde waarin werd gesuggereerd dat Tan een bedrijf in bitcoins was begonnen en daarmee enorm veel geld had verdiend. Facebook verwijderde het artikel nadat Humberto er zijn beklag over deed op sociale media.

Volledig scherm
De nepadvertentie © Facebook