Marvels Doctor Strange in the Multiverse of Madness is een op hol geslagen kermisattractie
RecensieDe nieuwe Marvelattractie is een zooitje, maar doet beslist wat de titel ons belooft: met de dwaze tovenaarsdokter hoppen we van universum naar universum in een film die zo gek is als een deur. Een knokpartij met muzieknoten, rondtollen in een cartoonwereld, de hulp inroepen van een zombie? Roept u maar!
Met rookmachines, papier-maché, flessen ketchup, wat slapstick plus een virtuoos zwierende cameravoering maakte regisseur Sam Raimi ooit een reeks geniale horrorfilms. Deze Evil Dead-trilogie (1981-1992) wordt nog steeds gezien als een schoolvoorbeeld van hoe je het maximale haalt uit een minimaal budget. Met Doctor Strange in the Multiverse of Madness opereert diezelfde Raimi in de grootst denkbare arena: die van Marvel waar niemand zich druk maakt om een paar miljoen meer of minder.
Voor het maken van een blockbuster uit een langlopende franchise (die in 2008 begon met Iron Man) bestaan natuurlijk strenge regels. Het mag bijvoorbeeld esthetisch gezien niet te veel afwijken van de rest en moet voldoende actie en een bepaalde verhaalstructuur bevatten. Het grootste compliment dat je deze zoveelste superheldenfilm kan geven, is dat het speelse Sam Raimi-stempel ondanks dat frame en de gebruikelijke digitale bombast tóch zichtbaar blijft. Op z’n best is deze Multiverse of Madness een heerlijk ontspoorde kermisattractie waar je zomaar licht duizelig uit kan stappen.
Dat geldt vooral voor het laatste uur, want in de eerste akte moet een hoop worden uitgelegd. Daarin ontmoeten we America Chavez, een jonge dame die verschillende universums kan bezoeken. Op de vlucht voor creaturen die haar van deze gave willen beroven, waaronder een eenogige reuzenoctopus, treft ze Doctor Strange - na onder meer Avengers: Endgame en recent nog Spider-Man: No Way Home voor de zesde keer lekker arrogant neergezet door Benedict Cumberbatch – die op zijn beurt weer de hulp inschakelt van een andere veteraan, Wanda Maximoff alias Scarlet Witch (Elizabeth Olsen).
Heel veel meer weggeven, kan deze recensent op doodsbedreigingen van Marvel-groupies komen te staan, dus laten we het hier op houden: de formule schrijft tegenwoordig minstens één verrassingsoptreden van een bekend comic book-personage voor en het openen van meerdere werelden zet de gebeurtenissen uit eerdere films soms in een ander daglicht. Dat laatste is ook de makke. Als álles mogelijk is en volledige verhaallijnen zomaar op zijn kop kunnen worden gezet, voorkomt dat suspense. Het wordt nooit echt nagelbijten.
Als visueel schouwspel is het zeker smullen, vooral zodra de trukendoos helemaal opengaat, er à la het ‘droom in een droom in een droom’- spektakel Inception (2010) tussen universums wordt gehuppeld en één keer knipperen met je ogen kan betekenen dat je even een volledig geanimeerde kosmos hebt gemist. En het wordt almaar gekker. Zo moet je niet vreemd opkijken van een duel waarin magiërs van bladmuziek geweekte noten op elkaar afvuren en er ineens een scheut horror wordt toegevoegd. De camera rijdt intussen als een achtbaan met oneindig veel loopings door dit schouwspel heen.
Janboel
Met Sam Raimi aan het roer wordt het een energieke, creatieve janboel. Maar ook een film die nogal zwabbert in toon. Het ene moment wordt iemand gespietst op een hek, het andere moment horen we kinderlijk sentimentele dialogen over de zin van het leven. Het idee dat personages soms geconfronteerd worden met alternatieve versies van zichzelf en dus zien hoe hun bestaan er óók uit had kunnen zien, is best interessant. Maar de emoties komen in al het visuele geweld nauwelijks bovendrijven. Wat meer aandacht voor het script had veel verschil gemaakt. Het blijft Marvel: tijd voor het maken van zo'n volmaakte film is er niet. Snel door naar het volgende deel.
Regie: Sam Raimi. Hoofdrollen: Benedict Cumberbatch, Rachel McAdams, Elizabeth Olsen en Xochitl Gomez
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Racoon en Floor Jansen bij muzikaal eerbetoon aan veteranen
Floor Jansen en Racoon maken hun opwachting tijdens Ode aan onze Veteranen, een muzikaal eerbetoon dat zondag wordt uitgezonden op NPO 1. Ook volkszanger Ammar Bozoglu is van de partij in de speciale tv-uitzending voor oudgedienden van het leger van Omroep MAX. -
Energierekening
Ruud is van de variabele contracten: ‘Met de huidige energieprijzen pakt dat wat minder uit’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ruud Koot (60) uit Amersfoort. -
Top 40
Harry Styles heeft grootse plannen en Marshmello ging terug naar zijn roots
Dit is het overzicht van de belangrijkste verschuivingen in de Top 40 van 25 juni. In de lijst zien we 3 binnenkomers, 11 zakkers, 12 zittenblijvers en 14 stijgers. -
Oscarwinnaar Paul Haggis ontkent verkrachting met 39 jaar jongere vrouw
De Canadese regisseur Paul Haggis heeft vandaag in de rechtbank van de Italiaanse stad Brindisi ontkend dat hij een vrouw heeft verkracht. De Oscarwinnaar, die zondag werd aangehouden wegens verkrachting, zegt volgens Amerikaanse media dat de twee met wederzijdse instemming seks hebben gehad. -
PREMIUMrepo/met video
Breekbaar, maar niet gebroken: het slotakkoord van Rob de Nijs ontroert diep
Zanger Rob de Nijs (79) nam gisteravond afscheid van zijn publiek. Zijn laatste concert in een uitverkochte Ziggo Dome was wankel, maar diep ontroerend.
-
De beste consoles voor op de achterbank
Het is zomer en dat betekent voor veel gezinnen een lange reis met de auto richting de vakantiebestemming. Wil je die rit iets comfortabeler maken of zit jouw kroost niet te wachten op zes uur lang ‘ik zie wat jij niet ziet’ spelen? Zorg dan dat je een handheld of draagbare spelcomputer meeneemt. -
Waarom je niet te hard moet werken voor je op vakantie gaat
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: voorpret. -
Glennis Grace en Dion uit elkaar: ‘Wil er verder niks over kwijt’
Zangeres Glennis Grace (44) en ondernemer Dion Kars zijn na een relatie van enkele maanden uit elkaar. Dat laat ze weten via een kort bericht in haar Instagram Stories.