Volledig scherm
Netflix-serie Undercover, de NPO wil met het streamingsplatform gaan samenwerken. © Netflix

NPO wil samenwerken met Netflix, Disney en Amazon voor dramaseries

De NPO wil de samenwerking aangaan met (inter)nationale mediapartijen op het gebied van groots opgezet nieuw Nederlands kwaliteitsdrama. Daar komt Videoland (het streamingplatform van RTL) voor in aanmerking, maar ook grote buitenlandse spelers als Netflix, Disney plus en Amazon, zo laat NPO-baas Shula Rijxman weten in haar nieuwjaarstoespraak. 

,,We willen een experiment beginnen waarbij tot en met 2021 in totaal vijf producties mogelijk zijn”, licht Rijxman haar plannen toe. ,,Partijen die zich hiervoor kunnen aanmelden zijn mediadiensten met een eigen platform, zoals bijvoorbeeld Netflix, Videoland, Disney plus en Amazon.” De bestuursvoorzitter van de NPO heeft twee belangrijke redenen voor de potentiële samenwerking: ,,Er is dan meer budget voor de hele Nederlandse creatieve industrie en een breder zichtbaar Nederlands product.” 

Het is voor het eerst in de geschiedenis dat de publieke omroep de samenwerking zoekt met commerciële partijen die ook een eigen platform hebben. ,,Met een experiment kunnen we een goed beeld krijgen van alle voor- en nadelen”, verduidelijkt Rijxman. Omdat een dergelijke samenwerking volgens de wet de ‘publieke taakopdracht’ niet mag ondermijnen, vereist het initiatief een uiterst zorgvuldige aanpak. Dan gaat het over de procedure voor aanmelding en alle voorwaarden rond financiering, exclusiviteit en uitzendrechten. De NPO deed daar vandaag nog geen uitspraken over.

Quote

Ons publieke Nederland­se product is het waard om gezien en gehoord te worden in het overvolle medialand­schap

Shula Rijxman, Bestuursvoorzitter NPO

Nederlands product

De NPO geeft aan de komende jaren ook zelf te blijven investeren in Nederlands drama. ,,Ons publieke Nederlandse product is het waard om gezien en gehoord te worden in het overvolle medialandschap.” Rijxman kondigde in haar toespraak verder aan dat de NPO meer gaat sturen op genres, zoals dat nu al gebeurt bij dramaseries. Denk daarbij aan documentaires, educatie, actualiteiten en opinie.

Daarnaast kondigde Rijxman aan dat er een actieplan wordt ontwikkeld om jongeren beter te bereiken en krijgt jong talent bij de NPO nog meer ruimte om zich te ontwikkelen. Ook riep ze de politiek op om de plannen rond minder Ster-reclame te heroverwegen. ,,Zorg ervoor dat de maatregelen niet ten koste gaan van de programma’s waar ons publiek zo van geniet.”