Volledig scherm
Simon ter Horst © Lenneke Lingmont

Blog | Storing op Tubantia.nl, dat wringt

Bij ons op Tubantia.nl vind je het nieuws je uit buurt, je regio en nieuwtjes die je anderszins interesseren. Het is ons werk om van nieuws snel een bericht te maken én een goede foto. We leggen er eer in om je snel te informeren. Vaak gaat dat goed, een enkele keer laat de techniek ons in de steek. Donderdag was dat het geval.

Hopelijk heb je er niets van gemerkt, maar de scherpe bezoeker is het opgevallen. We liepen achter qua nieuws, je kon op momenten niet reageren en voor korte periodes waren nieuwsberichten niet te lezen. Zoals een betrokken lezer ons gisteren mailde: “App weer plat voor de zoveelste keer?”

Bloed, zweet en tranen
Het ging om meer dan onze app. Enkele uren konden we de website niet of nauwelijks van nieuwe berichten voorzien. Onze technische afdeling werkte met man en macht aan een oplossing voor het probleem. Ik bespaar jullie de technische details. Het kostte onze applicatiebeheerders bloed, zweet en tranen om iets te herstellen dat we normaal voor lief nemen. Want onze website en apps werken het merendeel van de tijd gewoon dankzij de noeste en voor jullie grotendeels onzichtbare arbeid van deze professionals in Enschede, Apeldoorn of verder in den lande. Zoals bij elke veelbezochte website hapert er wel vaker iets en dan zijn ze er snel bij om dat te fiksen. Gisteren duurde het langer.

Tellers
Voor ons als journalisten frustreert dat. We vertellen je immers graag verhalen en we bieden mooie foto’s. Als jullie dat massaal lezen, zijn we nog iets gelukkiger. Dat houden we in de gaten met tellers op onze redactie. Tijdens de storing liepen jullie gisteren helaas – en terecht – in groten getale weg. Of je kon ons niet eens bezoeken.

Gelukkig bleef groot nieuws op die momenten uit, maar we hadden jullie best leuke verhalen te vertellen.

Machteloosheid
Het zijn momenten waarop we met lede ogen aanzien dat onze concurrenten er met nieuwtjes over fietsdiefstal bij jou in de buurt of het azc Eschmarkerveld vandoor dreigen te gaan. Het onlineteam kan niet veel meer dan op hun handen zitten. Als het systeem het even weer doet, proberen we de achterstand in te halen. Om daarna weer tegen een foutmelding aan te lopen. De momenten dat we niks kunnen doen, gebruiken we om de applicatiebeheerders van hun werk af te houden met de mededeling dat het systeem nog steeds kapot is. Alsof zij dat niet weten. Het is de machteloosheid van journalisten die niet weten wat er nodig is om een veelbezochte website in de lucht te houden. Neem het ons niet kwalijk!

Cabaretier
We nemen het jou ook niet kwalijk als je klaagt. Want daar balen we het meeste van: we kunnen de lezer niet optimaal informeren en vermaken. Dan zijn we als een cabaretier die zijn publiek niet aan het lachen krijgt. Jij neemt de moeite om ons te bezoeken, maar we vertellen je door de storing niks nieuws. Dat wringt.

Uiteindelijk keert in de loop van de middag de rust weer terug aan het technische front. Ruim op tijd om het goede nieuws over FC Twente met jullie te delen. Dat lezen jullie weer massaal en dan halen we opgelucht adem.

Glimlach
Een storing zoals deze kost de betrokken journalisten van onze redactie en onze applicatiebeheerders zes kostbare jaren van ons leven door alle stress. Je zou er bijna van gaan roken. Gelukkig komen storingen sporadisch voor. Het merendeel van de tijd draait alles als een tierelier. Ik kon een glimlach niet onderdrukken toen een vriendin aan het einde van de dag zei: “Oh, storing? Niks van gemerkt!”

Blogs