Formule 1 gaat besparen in onder meer velgen en remmen
Remklauwen, velgen, rem- en gaspedaal, stuurkolom en de halo. Deze onderdelen worden vanaf 2021 standaard in de Formule 1. De internationale autosportfederatie FIA heeft de teams in de koningsklasse een lijst met componenten voorgelegd die in iedere bolide hetzelfde moeten zijn.
Het betreft onderdelen die amper bijdragen aan de snelheid van de auto. Het zou een aanzienlijke besparing opleveren. Het Duitse vakmagazine Auto, Motor und Sport begrootte de bezuiniging op 300.000 euro.
Liberty Media, sinds twee jaar eigenaar van de Formule 1, denkt al hard na over de toekomst van de sport over twee jaar, als het bestaande contract met de teams afloopt. Het Amerikaanse concern wil meer financiële gelijkheid tussen de teams, onder meer door een goedkoper en simpeler motorontwerp en een eerlijker verdeling van de inkomsten. Dat zou de concurrentiestrijd ten goede komen.
Bekijk hieronder de samenvatting van de tweede vrije training van de GP van Bahrein:
Ferrari lag meteen dwars toen Liberty eind december de eerste toekomstplannen presteerde. De Italiaanse renstal geniet een bevoorrechte positie in de Formule 1 die hij niet graag opgeeft. De nieuwe teambaas Mattia Binotto toonde zich deze week heel wat positiever over de komende veranderingen. ,,We werken goed samen met de FIA en Liberty. Er zijn uiteraard nog de nodige geschilpunten, maar alles is bespreekbaar en ik denk dat het zal lukken de juiste deal te vinden’’, zei hij in Bahrein, waar dit weekeinde de tweede grand prix van het jaar wordt gehouden.
Beluister hieronder de nieuwste aflevering van de Formule 1-podcast Pitstop. Met verslaggevers Arjan Schouten, Rik Spekenbrink, Tim Engelen en presentator Hidde van Warmerdam:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Verstappen zesde in tweede training, Ferrari zet Mercedes op halve seconde
Ferrari is ook in de tweede vrije training van de Grand Prix van Bahrein oppermachtig gebleken. Sebastian Vettel (1.28.846) en Charles Leclerc (1.28.881) waren veel sneller dan de concurrentie. Lewis Hamilton kwam daar op zes tienden nog enigszins in de buurt. Max Verstappen moest genoegen nemen met een zesde plek, op acht tienden van Vettel. -
AZ in heenwedstrijd finale Europese play-offs op bezoek bij Vitesse
• Vitesse - AZ in finale play-offs Europees voetbal • Donderdag 20.00 uur • GelreDome • Scheidsrechter is Pol van Boekel -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
Martin Garrix trekt in Bahrein meer bekijks dan Verstappen
Onze verslaggevers Arjan Schouten en Rik Spekenbrink volgen het Formule 1-circuit op de voet. In blogs melden ze wat hen verbaast in de wereld van pk’s en glitter en glamour.
-
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
Verstappen: De juiste set-up nog niet gevonden
Na de eerste trainingsdag trok Max Verstappen met een vijfde en zesde plaats achter het rappe Ferrari terug naar zijn hotel in Bahrein. ,,Voor ons was dit niet de perfecte vrijdag. Er is nog werk aan de winkel. -
PREMIUM
Heracles gaat door met Toussaint en wil Hoogma voor technische zaken