Hungaroring: voor altijd het decor van die eerste historische pole van Verstappen
Track recordBij elke race op de Formule 1-kalender neemt AD Sportwereld het circuit onder de loep, belichten we de prestaties van Max Verstappen en kijken we naar hoe het er vorig jaar ging. Vandaag: de Hungaroring als decor van de Grand Prix van Hongarije.
Cijfers en feiten
Behalve die 20 races die Zsolt Baumgartner begin deze eeuw reed, speelt Hongarije nauwelijks een rol in de Formule 1-geschiedenis. Maar de stop op de Hungaroring, dertig autominuten van hartje Boedapest, is al jarenlang vaste prik op de kalender van de koningsklasse. Sinds augustus 1986 is de Grote Prijs van Hongarije er al onafgebroken bij, zondag wacht de 35ste GP op het 4300 meter lange technische circuit. Bernie Ecclestone had aanvankelijk zijn zinnen gezet op een race in Rusland, maar na een tip van een vriend werd Boedapest het decor van de eerste Formule 1-race achter het IJzeren Gordijn. En dat bochtige circuit - niet voor niets al jaren ‘Monaco zonder muren en jachten’ genoemd - viel meteen in de smaak bij coureurs en fans. De condities? Normaal is het er bloedheet en stoffig, maar dat het er ook nattig kan zijn bewees de editie van 2006. Na een verfrissende ochtendbui won Jenson Button er op een lastige, opdrogende baan toen zijn eerste F1-race.
Hoe presteerde Max er?
Sterk en constant. Behalve een uitvalbeurt vanwege een motorprobleem in 2018 finishte hij er namens Toro Rosso en Red Bull Racing altijd in de top-5. Die vierde plaats in debuutjaar 2015 was natuurlijk sensationeel, na een incidentrijke race kon hij het amper geloven toen ze hem van de pitmuur vertelden op welke positie hij geëindigd was. Zijn andere hoogtepunt in Hongarije was natuurlijk de kwalificatie van vorig jaar. Voor altijd zal de Hungaroring aan Verstappen verbonden blijven als het circuit waar hij voor het eerst van poleposition mocht starten. Zo vaak zat hij er eerder al dicht tegenaan, maar steeds was een Mercedes, Ferrari of teamgenoot Daniel Ricciardo hem net te snel af. Maar in 1.14,572 legde hij twaalf maanden terug dan toch voor het eerst beslag op pole, slechts op 0,018 van Valtteri Bottas en 0,197 van Lewis Hamilton. Die eerste poleposition die zou vanzelf wel komen, hield Verstappen altijd vol. En toen die pole kwam, was de blijdschap groot. ,,Beter laat dan nooit’’, kreeg hij te horen over de boordradio. ,,YES. Ongelofelijk, ik ben heel blij’’, jubelde hij zelf. ,,De race is natuurlijk belangrijker, maar dit was een hele fijne.’’
Wat gebeurde er verder vorig jaar?
Die pole wist Verstappen uiteindelijk niet te verzilveren in een eerste zege op de Hungaroring. Van Bottas, die zijn voorvleugel brak, was hij al snel af. Maar die andere Mercedes met daarin de latere wereldkampioen Hamilton, bleek hem uiteindelijk te snel en te slim af. Niet op tempo, maar door slim rekenwerk aan de pitmuur. Heel de race lang was het Verstappen die de dans leidde en Hamilton die achter hem aan jaagde, maar de Limburger bleef aan kop, ook na de pitstops. Dus koos Mercedes in de finale een verrassende tactiek, door Hamilton twintig rondjes voor het einde nog eens naar binnen te halen voor verse mediums. Een gat van 19 tellen moest hij daarna nog dichten, maar met gemiddeld een tel voordeel per ronde lukte dat ook nog. Tot vier rondes voor het einde leidde Verstappen de dans, maar toen moest hij Hamilton voorbij laten gaan. Met ‘dode’ banden en een gapend achter achter hem, besloot Verstappen daarop ook nog eens te wisselen en het extra WK-punt op te halen voor de snelste ronde. Zo werd hij tweede en schreef hij 19 punten bij. ,,Niet snel genoeg voor de winst, maar een tweede plek en behoorlijk wat punten’’, concludeerde de Nederlander tevreden. ,,Een heel goed weekeinde.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Vroeger was het regelmatig: je hebt een huurachterstand, je wordt op straat gezet’
Iemand moet het doen, maar waarom gaan mensen voor het vak van ‘putjesschepper’, deurwaarder of overledenenverzorger? Nederlanders met zo’n baan vertellen over hun werk, waarom ze ervoor kozen en wat het zo interessant maakt. Vandaag: deurwaarder Mark Hafkamp (55). -
2
Dermatoloog Soe Janssens: ‘Zonnebrandcrème kan echt ónmogelijk je huidcellen aantasten’
Na een waarschuwing van de Consumentenbond over een drietal zonnebrandcrèmes is er ophef ontstaan over het krijgen van huidkanker door deze crèmes. Dermatoloog Soe Janssens van het Antoni van Leeuwenhoek schept duidelijkheid over de huidziekte en beantwoordt vijf vragen. -
Energierekening
Jan (68): 'Energierekening omlaag brengen om rond te komen tijdens mijn pensioen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Jan Zonneveld (68) uit Rotterdam. -
Podcast
Verstappen jaagt weer op hoofdrol in Hongarije: ‘Circuit technischer dan Oostenrijk’
Max Verstappen bewaart mooie herinneringen aan de kwalificatie voor de Grote Prijs van Hongarije in 2019. De Nederlandse Formule 1-coureur van Red Bull behaalde begin augustus vorig jaar voor de eerste keer poleposition in zijn carrière. -
samenvattingen
Memphis valt geblesseerd uit tegen Getafe, Sevilla en Real Sociedad stellen Europese tickets veilig
Getafe wist dat het zich vanavond zou veiligspelen met een gelijkspel en FC Barcelona dat het definitief tweede zou worden met een puntje, dus de remise in het Coliseum Alfonso Pérez was niet helemaal onverwacht. De 0-0 was echter wel erg slaapverwekkend.
-
FC Twente Vrouwen bijna kampioen na ruime zege op PSV, maar ook Ajax wint
ENSCHEDE - Het is nog niet officieel, maar de titel kan de vrouwen van FC Twente niet meer ontgaan. Door een 3-0 zege op PSV in eigen huis, is de achtste titel zo goed als een feit. Concurrent Ajax won met 1-4 van Feyenoord, maar heeft met één duel te spelen een achterstand van drie punten én een veel minder doelsaldo. -
PREMIUM
Confronterende GP voor Verstappen: Zelf onberispelijk, maar ‘nog niet snel genoeg’
Het wereldkampioenschap, daar aast Max Verstappen op. Waar hij met een foutloze race zijn eerste podiumplaats scoorde, kwam die titel echter niet dichterbij na een 1-2’tje voor Mercedes. ,,We willen de titel, dan moet je ook winnen.’’ -
Podcast | ‘Verstappen foutloos, maar de RB16 moet sneller voor de titel’
De tweede race in Oostenrijk is verreden. Max Verstappen eindigde als derde, achter Hamilton en Bottas. In een nieuwe Pitstop blikken Arjan Schouten en Etienne Verhoeff terug op het tweeluik in Oostenrijk. Met een geweldige kwalificatiesessie en een minder spannende race. Verder praten ze over het debacle bij Ferarri en wat te verwachten van Hongarije.