Volledig scherm
© AP

Eerste vrouwelijke Overwatch pro-gamer Ellie na zware dreigementen weg bij team

EsportsDe introductie van een vrouwelijke pro-gamer riep zoveel controverse en zelfs doodsbedreigingen en scheldpartijen op, dat de vrouw zich heeft teruggetrokken. De Amerikaanse Ellie was de eerste vrouwelijke speler die officieel bij een professioneel esports-team in het spel Overwatch hoorde. Het dienstverband duurde nauwelijks een maand.

In december maakte Overwatch-team Second Wind bekend dat Ellie (achternaam en leeftijd onbekend) getekend had bij het team, dat speelt in de Contenders League. Als we dat vergelijken met het Nederlands voetbal is de Contenders League de Keuken Kampioen Divisie van competitief Overwatch, een kleurrijk schietspel van Blizzard Entertainment.

Er was één probleem: niemand kende deze Ellie. De vrouw kwam uit het niets op het professionele speelveld, terwijl de meeste pro-gamers al ietsje bekender zijn alvorens ze tekenen bij een bekend team. Er is geen naam. Geen stream (live uitzenden van gameplay) en al helemaal geen gezicht. Er begonnen zelfs twijfels te ontstaan over de waarheid rondom het geslacht van Ellie. Was het wel een vrouw? Of was het een politieke zet van team Second Wind om goed in de spotlights te komen. Ook was haar game-account wel erg ‘nieuw’ voor iemand die zo goed was. Waarom wist niemand iets? 

Toen begonnen de doodsbedreigingen. Ellie kreeg naar eigen zeggen DDOS-aanvallen op haar dak, bedreigende berichten en haar persoonlijke informatie zou gelekt worden. Er ontstonden chatgroepen online waar besproken wordt hoe de vrouw het beste uit weg geruimd zou kunnen worden. 

Het is bijzonder moeilijk om een vrouw te zijn in een game-gemeenschap. Je bent een mikpunt van kritiek, zegt Ward Geene van Esportsclub.nl. ,,Vrouwen moeten dubbel zo hard werken in een competitieve omgeving. Daarnaast: wie kan je vertrouwen? Heeft iemand een dubbele agenda omdat je een meid bent? En vergeet niet: als er iets misgaat tijdens zo'n game, hebben vrouwen een stuk minder credits dan de mannen. Want mannen gamen en vrouwen niet. Ik vind het persoonlijk erg jammer.’’

Ontslag

De giftige reacties rezen de pan uit, wat uiteindelijk heeft geleid tot het zelfgekozen ontslag van Ellie. Second Wind op Twitter: ,,Door onvoorziene reacties heeft Ellie besloten om uit het te team stappen. We hopen dat jullie haar in de toekomst zullen aanmoedigen in Overwatch.’’

Vermoedelijk kwam dat besluit na een streamsessie, waarbij Ellie probeerde haar gezicht te laten zien aan de buitenwereld. Tijdens die sessie werd ze uitgescholden in het spel, kreeg ze met valsspelers te maken en werd haar internet platgebombardeerd, een DDOS-aanval. Sinds het zelfgekozen ontslag heeft de schuwe Ellie enkel getweet: laat me met rust.

De baas van het team doet nog een schepje bovenop de uitspraken. Op Twitter spreekt hij van schuld bij beide partijen. ,,Toen we Ellie een contract aanboden, deden mensen net alsof we de nieuwe Messiah hadden gevonden, een soort symbool van kracht. Aan de andere kant hadden we de gamers die twijfels hadden over haar echtheid en haar vervolgens bedreigden. Het is ongelooflijk moeilijk voor een persoon om aan die gigantische verwachtingen van één kant te voldoen én tegelijkertijd te denken aan hun eigen veiligheid. Het ziet ernaar uit dat de Overwatch-gemeenschap nog niet klaar is om een speler gewoon als speler te zien. Wij wilden een speler. De toeschouwer wilde iets meer”, aldus Justin Hughes op Twitter.

En natuurlijk roept die reactie ook weer boosheid op. 

Quote

Een speler is voor ons een speler. Daar zijn jullie blijkbaar nog niet klaar voor.

Justin Hughes, Eigenaar van Second Wiind.

,,Dus hij legt de schuld bij ons, omdat wij iemand willen waar we naar op kunnen kijken? Deze uitspraken deugen niet. Wilde je een speler voor je team? Dan hoop ik godverdomme dat je je best hebt gedaan om haar te motiveren om te blijven spelen. Maar kom er niet mee dat dit allemaal door ons komt”, schrijft een gebruiker op Reddit. 

Toen begin vorig jaar de allereerste vrouwelijke Overwatch-speler bij het Chinese team Shanghai Dragons kwam, waren de reacties gelijk aan die van nu. Kim Se-yeon twijfelde zelf ook of ze mee wilde doen, maar was zo competitief ingesteld dat ze de kritiek negeerde. Nu is ze één van de succesvolste spelers. Maar gaat er iets mis, dan is het haar fout.

Seksisme in de game-industrie is al lang een groot probleem. Steeds meer meisjes ontdekken de wondere wereld van het gamen, maar een groep mannen vindt dat niet kunnen. Gamen is nou eenmaal voor hen. Ook esports heeft dat probleem. Professioneel gamen wordt gedomineerd door mannen. En zelfs een spel als Overwatch, dat diversiteit hoog in het vaandel heeft staan, heeft daar last van. 

Een hooggeplaatste semi-professionele speelster uit Noord-Amerika zei: ,,Ik spreek letterlijk één keer via voice-chat, en iemand zegt - voor het spel begint - dat we hebben verloren omdat een vrouw meedoet. Het is werkelijk ongelooflijk. Een generatie van meisjes groeit op met het idee dat je in gaming mikpunt van kritiek wordt als je succesvol bent.’’