Kassa voor Alibaba: 65 miljard omzet tijdens Singles Day
Webwinkel Alibaba heeft op het populaire jaarlijkse Chinese koopjesfestijn Singles Day voor een recordbedrag van meer dan 498 miljard yuan, omgerekend bijna 65 miljard euro, aan spulletjes verkocht.
Delen per e-mail
Singles Day wordt op 11 november gehouden, maar verschillende winkels in China begonnen al eerder met aanbiedingen te strooien, ook om de logistiek wat te ontlasten. Mede door de uitbraak van het coronavirus en de toegenomen populariteit van online shoppen waren de verwachtingen dit jaar extra hoog gespannen. Die lijkt Alibaba dus waar te maken met de recordverkoop. Het gaat bijvoorbeeld om elektronica, smartphones, sportartikelen, schoonheidsproducten maar ook maaltijdbonnen.
Alibaba zette het evenement dit jaar extra luister bij met een online-optreden van de bekende popster Katy Perry. In 2019 verkocht de grootste webwinkel van China voor bijna 35 miljard euro aan spullen op Singles Day. Ook andere grote Chinese internetverkopers doen goede zaken tijdens het koopjesfestijn.
Compensatie
Een Chinese kenner van de winkelsector zegt dat de cijfers laten zien dat er een grote vraag is onder consumenten op Singles Day en dat de middenklasse in China het festijn aangrijpt om volop te winkelen, ter compensatie dat ze niet naar het buitenland op reis kunnen.
Het in 2009 begonnen Singles Day is een van de nieuwe, commerciële ‘feestdagen’ waarbij winkeliers consumenten met kortingen proberen te verleiden tot extra aankopen, net als Black Friday en Cyber Monday. Ook in Nederland wint Singles Day, dat als tegenhanger voor Valentijnsdag werd gestart, aan populariteit. De dag 11 november verwijst met het cijfer 1 naar alleenstaanden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Singles Day: steeds meer webwinkels doen mee, maar is de ‘feestdag’ een blijvertje?
11 november staat bij de meeste Nederlanders vooralsnog bekend als Sint Maarten, maar als het aan een aantal webwinkels ligt, komt daar snel verandering in. Vandaag is het namelijk Singles Day, een dag om het vrijgezellenbestaan te vieren, maar ook om online heel veel nieuwe producten aan te schaffen. -
PREMIUM
Wéér een overgewaaid feestje: ‘Op een gegeven moment houdt het op met kopen’
Halloween is nog maar net achter de rug of het volgende uit het buitenland overgewaaide feestje dient zich alweer aan. Singles Day op maandag 11 november. Bedacht in China en sinds een paar jaar bezig aan een opmars in Nederland. ,,Je kunt het nog lang niet vergelijken met Black Friday, dat is veel groter.’’ -
COA deelde jarenlang gevoelige gegevens van asielzoekers met de politie
Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) deelde jarenlang informatie van asielzoekers met de politie. Er werden structureel gegevens gedeeld over onder andere godsdienst en etniciteit. Inmiddels is de uitwisseling stopgezet. -
Storing bemoeilijkt online bankieren ABN AMRO
ABN AMRO kampt sinds woensdagochtend met een storing voor internet- en mobiel bankieren en gebruik van Ideal. Hierdoor is het regelen van bankzaken via de website of app lastig en soms onmogelijk. Volgens de bank werken sommige functies inmiddels weer. -
CES 2021: de televisie van de toekomst is buigbaar, doorzichtig en met microled
De CES in Las Vegas is normaliter de plek waar ieder jaar de nieuwste televisies, gadgets en andere apparaten worden aankondigd. Dit jaar speelt de beurs zich volledig online af, maar de hoeveelheid aankondigingen is er niet minder om. Zo ook op het gebied van televisie.
-
Twitter, Facebook én Instagram blokkeren accounts Trump
Na Twitter hebben ook Facebook en Instagram maatregelen genomen tegen Donald Trump. Het Facebook-account van de Amerikaanse president is voor 24 uur geblokkeerd vanwege ‘twee overtredingen van het beleid’ van het medium. -
Gletsjerjager (30) verongelukt tijdens maken video smeltende ijsplaat voor miljoenen fans
Een in China beroemde natuurvlogger is vorige week zondag om het leven gekomen tijdens het filmen van een smeltende ijsplaat in Tibet. De 30-jarige Wang Xiangjun vergaarde met zijn enthousiaste video’s over gletsjers en de klimaatcrisis ruim 3 miljoen volgers op Chinese social media. Zijn broer bevestigt het nieuws in een verklaring. ,,Wang was zijn hele leven geobsedeerd door gletsjers, hij heeft zijn leven voor ze gegeven.” -
Grote techbedrijven verbreken banden: sociaal medium Parler offline
Sociaal medium Parler is sinds maandagochtend offline. Techbedrijven verbraken in de afgelopen dagen een voor een de banden met het bedrijf. Nu heeft Amazon de AWS-hosting stopgezet, waardoor het platform niet langer bereikbaar is.