Volledig scherm
© REUTERS

Last van Facebook-notificaties? Zet ze dan vanaf nu uit!

Facebook is bezig met het uitrollen van een update die het mogelijk maakt om allerlei verschillende voorkeuren voor notificaties aan te passen. Word je dus gek van dat constante rode stipje op Facebook? Zet ‘m dan uit!

Facebook rolt die veranderingen nu stapsgewijs uit. Dat werd ontdekt door  sociale media-expert Matt Navarra, die het vervolgens deelde op Twitter. Naar verwachting krijgt iedereen de komende toegang tot de opties. Dat lijkt vooral te gebeuren voor iOS, sommige van de nieuwe functies waren al langer mogelijk op Android. Wanneer de gehele update uitrolt naar Android is onbekend.

Een van de functies is het volledig uitschakelen van alle pushmeldingen. Denk bijvoorbeeld ‘80 vrienden van jou gaan binnenkort naar een evenement in de buurt’ of het gevreesde ‘herinneringen’-bericht. De gebruiker kan kiezen tot volledige uitschakeling tussen 15 minuten en 8 uur. Voorlopig kan dat niet langer.

Ook de rode stipjes helemaal onderaan in de Facebook-app, die er zijn om bijvoorbeeld aan te geven dat er nieuwe verslagen te zien zijn, worden uitgeschakeld. Daardoor wordt de hele boel overzichtelijker en minder prikkelend. Deze functie is nog niet beschikbaar voor Android, maar nu wel voor iOS.

Geen zin in gedoe? Dat kan. Daarom maakt de controversiële techgigant het ook mogelijk om alle notificaties in een keer als ‘gelezen’ te markeren. Zo hoeven gebruikers dus niet één voor één de berichten te openen om het stipje te laten verdwijnen.

  1. Grap loopt uit de hand: 1,7 miljoen mensen willen aliens gaan zoeken op geheime basis Area 51

    Grap loopt uit de hand: 1,7 miljoen mensen willen aliens gaan zoeken op geheime basis Area 51

    Het is een Amerikaanse versie van Project X, maar dan in duizendvoud. Al 1,7 miljoen mensen hebben via Facebook aangegeven op te dagen als op 20 september het ultrageheime Area 51 - de plek in Nevada die de Amerikaanse luchtmacht gebruikt voor haar testen - wordt bestormd. En nog eens 1,3 miljoen mensen komen misschien, om nu eindelijk eens ‘die buitenaardse wezens te zien’ die daar verborgen worden gehouden. Budweiser sponsort het bier, maar de Amerikaanse luchtmacht is niet blij.