Mario is nog lang niet GAME OVER

VideoIn 37 jaar heeft loodgieter Mario een gevoelige snaar geraakt bij miljoenen Nederlanders. Gisteren begon in Alphen aan den Rijn zelfs een heus WK Super Mario Kart.

Volledig scherm
Super Mario Kart © Marcel Wagena000

Nee, het gaat niet zo soepel meer als toen ze in 1992 achter de spelcomputer kropen en uren achtereen konden racen met Mario. De gemiddelde leeftijd van de 60 deelnemers aan het WK Super Mario Kart is 30+ en dat eist nu eenmaal zijn tol. Toch zou Karel van Duijvenboden (33) uit Utrecht dit evenement niet willen missen. ,,Spellen met Mario zijn gewoon fantastisch. Ze zitten goed in elkaar, de personages zijn aantrekkelijk en de muziek die ze gebruiken, blijft maar in je hoofd zitten'', zegt hij.

Super Mario is niet alleen voor deze spelers een cultheld. Dat is de video-icoon al generaties lang en voor miljoenen Nederlanders. De mascotte van Nintendo zag in 1981 het levenslicht en was een van de eerste 'mensen' in een videogame. Mario speelde na zijn 'geboorte' aanvankelijk een bijrol in het spel Donkey Kong. Toen was hij nog een timmerman die zijn lief moest redden uit de klauwen van een enorme aap.

Twee jaar later gaf Nintendo hem zijn eigen spel, Mario Bros. Vanaf dat moment gaat hij door het leven als Italiaanse loodgieter en leeft hij in een koninkrijk van paddenstoelen. Het grote succes komt in 1985 als Super Mario Bros uitkomt op de allereerste spelcomputer van het bedrijf. Meer dan 40 miljoen exemplaren worden ervan verkocht, waarmee het tot 2006 de succesvolste game aller tijden was.

  1. Grap loopt uit de hand: 1,7 miljoen mensen willen aliens gaan zoeken op geheime basis Area 51

    Grap loopt uit de hand: 1,7 miljoen mensen willen aliens gaan zoeken op geheime basis Area 51

    Het is een Amerikaanse versie van Project X, maar dan in duizendvoud. Al 1,7 miljoen mensen hebben via Facebook aangegeven op te dagen als op 20 september het ultrageheime Area 51 - de plek in Nevada die de Amerikaanse luchtmacht gebruikt voor haar testen - wordt bestormd. En nog eens 1,3 miljoen mensen komen misschien, om nu eindelijk eens ‘die buitenaardse wezens te zien’ die daar verborgen worden gehouden. Budweiser sponsort het bier, maar de Amerikaanse luchtmacht is niet blij.