1. Een diplomatieke bruggenbouwer
    PREMIUM
    Column

    Een diplomatie­ke bruggenbou­wer

    Hij was zo’n dertig jaar het gezicht van katholiek België. De deze week op 85-jarige leeftijd overleden overleden Vlaamse kardinaal Godfried Danneels stond bekend als een intellectuele, milde, uiterst communicatieve en mediagenieke bruggenbouwer tussen progressieve en conservatieve katholieken in België en ook tussen het Vaticaan en de westerse samenleving. Maar tegelijkertijd had hij ook iets ondoorgrondelijks, dat hem de bijnaam ‘de sfinx’ opleverde.
  2. Voor de ontmoeting met God of de Eeuwige is rust en innerlijke stilte onmisbaar
    PREMIUM
    column

    Voor de ontmoeting met God of de Eeuwige is rust en innerlijke stilte onmisbaar

    We leven in een luidruchtige samenleving vol lawaai en drukte. Auto’s van jongeren zijn soms net rijdende discotheken geworden. De stampende beats uit de luidsprekers zijn goed hoorbaar. Te pas en te onpas rinkelen luid de ringtones van de smartphone. Op straat lopen mensen hardop pratend te bellen. Wie met een instelling of organisatie belt en dan in de wachtstand gezet wordt, moet soms de meest verschrikkelijke muziek aanhoren. Weten we eigenlijk nog wel wat stilte is? Stilte, is dat zwijgen? Afwezigheid van geluid? Kunnen we stilte eigenlijk nog wel verdragen? Wat roept de stilte bij ons op?
  3. ‘PVV’ers moeten zich eens serieus in de islam verdiepen’
    PREMIUM
    COLUMN

    ‘PVV’ers moeten zich eens serieus in de islam verdiepen’

    Joram van Klaveren, voormalig Tweede Kamerlid voor de Partij van de Vrijheid (PVV) en vertrouweling van Geert Wilders, baarde deze week groot opzien met zijn verrassende mededeling dat hij moslim was geworden. Als hardliner had hij in de Tweede Kamer strenge maatregelen tegen de islam bepleit, onder meer een boerkaverbod en een ban op minaretten. Van Klaveren, opgegroeid in een protestants nest, had het plan opgevat om in een boek op te schrijven wat er niet deugt aan de islam.
  1. In de liefde draait het om aandacht
    PREMIUM
    Column

    In de liefde draait het om aandacht

    Wat is de essentie van de liefde? Waar draait het in de liefde om? Die vragen hebben het voorstellingsvermogen, de fantasie en het intellect van dichters, denkers en schrijvers in alle tijden en culturen geprikkeld. Dient de liefde primair gebaseerd te zijn op de erotische aantrekkingskracht tussen twee mensen, op seksualiteit en intimiteit? Of gaat het om de communicatie en het wederzijdse respect? Om jezelf opofferen en jezelf wegcijferen voor de ander? Wanneer is de liefde blijvend en bestendig? Waarom is de liefde ook vaak zo vluchtig?
  1. Worstelen met het homohuwelijk
    PREMIUM
    COLUMN

    Worstelen met het homohuwe­lijk

    De grootste protestantse kerk in Nederland worstelt er nog steeds mee. Met het homohuwelijk, de kerkelijke bevestiging van de relatie tussen twee homoseksuelen of twee lesbiennes. Krijgt het homohuwelijk straks in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) dezelfde status als een echtelijke verbintenis tussen man en vrouw? Mag het als gelijkwaardig worden beschouwd met het heterohuwelijk? Of blijft de relatie van mensen met hetzelfde geslacht van minder waarde?
  2. Tegen het geklets over het geloof
    PREMIUM

    Tegen het geklets over het geloof

    Dat Stefan Paas afgelopen zaterdag tijdens de Nacht van de Theologie is gekozen tot de nieuwe Theoloog des Vaderlands mag wel als een grote verrassing worden beschouwd. Die keuze is niet alleen verrassend, maar ook erg interessant. Paas is werkzaam als hoogleraar missiologie en interculturele theologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en de Theologische Universiteit Kampen, die docenten opleidt voor de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt. Zelf is hij aangesloten bij de Christelijk Gereformeerde Kerken, net als de vrijgemaakte, een behoudend kerkgenootschap.
  3. Nederlander is nog volop religieus
    PREMIUM
    Column

    Nederlan­der is nog volop religieus

    Het is als zeer belangrijk nieuws gebracht: voor het eerst in de geschiedenis noemt meer dan de helft van de Nederlanders zich niet religieus. Dat zou blijken uit het maandag verschenen rapport van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Eind jaren 90 beschouwde zes op de tien Nederlanders zichzelf nog als religieus, in 2010 was dat 55 procent, twee jaar geleden iets meer dan 50 procent. En nu is dat volgens nieuwe cijfers 49,3 procent.
  1. De kruistocht van D66 tegen religie
    PREMIUM
    COLUMN

    De kruistocht van D66 tegen religie

    Welke koers gaat D66 onder leiding van de nieuwe voorzitter van de Tweede Kamerfractie varen? Wat wordt het nieuwe profiel van deze liberale partij? Dat is de vraag die menigeen zich stelt nu Rob Jetten is gekozen als opvolger van Alexander Pechtold, die erin geslaagd is de partij naar het centrum van de macht te brengen. Schuiven de liberale democraten op naar links, richting GroenLinks van Jesse Klaver? Of blijft D66 zich liever op de rechterflank ophouden naast de VVD van Mark Rutte?
  2. Boeddhisme: levenswijsheid of religie
    PREMIUM
    COLUMN

    Boeddhisme: levenswijs­heid of religie

    In onze westerse geseculariseerde wereld is het boeddhisme sterk in opmars. Zo mag Tenzin Gyatso, de veertiende Dalai Lama van Tibet, de spirituele leider van het boeddhisme, zich ook in Europa en Noord-Amerika in een ongekende populariteit verheugen. Zijn boeken vliegen als warme broodjes over de toonbank. Tijdens lezingen trekt hij volle zalen. In ons land verdringt in menig huiskamer het Boeddhabeeld het Mariabeeld of het kruisbeeld van Jezus Christus.
  3. Krabbe: Kerksluiting is geen ramp
    PREMIUM
    kaf en koren

    Krabbe: Kerkslui­ting is geen ramp

    De sluiting van kerkgebouwen begint in de Rooms-Katholieke Kerk dramatische vormen aan te nemen. De cijfers spreken voor zich. Zijn er op dit moment in het aartsbisdom Utrecht nog 280 kerken open, over tien jaar zijn er naar verwachting nog tien tot vijftien kerken over, waarvan een handjevol in Twente en de Achterhoek. Dat vertelde kardinaal Wim Eijk, aartsbisschop van Utrecht, vorige week zaterdag in een interview met deze krant. Opzienbarend was dat niet. Eijk vertelde eigenlijk ook niets nieuws. Al op 25 oktober 2013 schreef de kardinaal daarover een brief aan de katholieken in het aartsbisdom, die ging over het geloof in tijden van kerksluiting. Bij parochianen roept het sluiten van een kerkgebouw veel emoties op. Het is het gebouw, waarin ze ter kerke zijn gegaan, een huwelijk hebben gesloten, hun kinderen hebben laten dopen en hun overledenen de laatste eer hebben bewezen. Of kerksluiting zonder meer een ramp is? Nee. Waarom eigenlijk?