Volledig scherm
© Shutterstock

Dit is waarom je goed zichtbaar moet zijn op social media

September: tijd voor een frisse start na de vakantie. In de komende weken vertelt columnist en coach Charlotte van 't Wout je hoe je je online het beste presenteert. 'We leven inmiddels in 2018 en het is onzin om nog steeds te verkondigen dat het ‘echte’ leven alleen maar face-to-face is.' 

Drie weken in de zon gezeten, geen mobieltje aangeraakt en totaal losgekomen van internet of pc? Klaar om weer aan de slag te gaan? Mooi. Dan gaan we aan het werk met je online zichtbaarheid. Je weet wel: wat er gebeurt als je op Google je naam intikt. Wat komt er dan naar boven? Zijn het wat oude foto’s en een half ingevuld LinkedIn-profiel, of staat er duidelijk en helder wat je doet en wie je bent?

Je laat namelijk zo’n grote kans liggen als je besluit dat het ‘niet nodig’ is om online zichtbaar te zijn. Of dat je het ‘eng’ vindt om je foto op internet te plaatsen.

We leven inmiddels in 2018 en het is onzin om nog steeds te verkondigen dat het ‘echte’ leven alleen maar face-to-face is. Dat het niet ‘telt’ als je online vriendschappen hebt. Dat social media per definitie ‘tijdverslindende onzin’ is. Er zit een wereld aan klanten, contacten, interessante leads en informatie op je te wachten, en jij weigert dat te zien omdat je liever in een muf seminar met een naamsticker staat te ‘netwerken’. Eén-op-één. Terwijl je met een leuk filmpje op LinkedIn makkelijk 60.000 mensen bereikt die allemaal naar jouw boodschap luisteren.

Geloof me: je mist kansen als je nog niet online zichtbaar bent. Daarom gaan we aankomende paar weken een grote schoonmaak houden door al je social media-profielen en de manieren waarop jij je online profileert. Zie het als een korte mini-cursus: hoe kun jij je expertise inzetten voor welk platform?

3 argumenten die nergens op slaan

1. 'Maar ik snap het niet'. Als kinderen van 11 het snappen, moet het jou ook wel lukken toch? Neem gewoon een keer een uur de tijd om op Youtube te zoeken naar wat instructiefilmpjes. Hoe richt je een profiel in? Wat zijn handigheidjes om te kunnen? Elke dag een kwartier de app openen gaat er al voor zorgen dat je er handigheid in krijgt.

2. 'Maar ik heb het niet nodig'. Je weet niet wat je wel of niet nodig hebt. Als jij je namelijk wél online heel sterk profileert, zou dat zo maar een reden kunnen zijn dat een interessante nieuwe werkgever je benadert. Of je opvalt bij je leidinggevende. Gebruik het, leer het, en besluit dán of je het niet nodig hebt.

3. 'Ik ben daar te oud voor'. Laten we eerlijk zijn: de grote social media-platforms bestaan al jaren en dat blijven ze de komende tijd ook doen. Als je continu met je kop in het zand blijft zeggen ‘dat je daar te oud voor bent’, ga je hopeloos achterlopen en wordt de kloof tussen jou en de nieuwe generaties alleen maar groter.

Bekijk in deze (korte) video's tips van Charlotte van 't Wout hoe je sneller en slimmer e-mailt en vergadert.

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief! Volg Charlotte hier via Instagram.