Volledig scherm
Hilda en Harry Rosman in de keuken. © Bert Kamp

De Beuk in Den Ham na brand weer open

DEN HAM - 10 september 2017. Het is een datum die Harry en Hilda Rosman van De Beuk niet snel vergeten. Vroeg in de middag vat de frituurpan vlam. Bijna vier weken later kunnen ze eindelijk weer de eerste gasten ontvangen.

Op zondag is horecagelegenheid De Beuk normaliter gesloten. Maar op deze dag verwacht het echtpaar een grote groep van 160 gasten van een scholengemeenschap, zodat Harry 's middags al vroeg aan de slag gaat met de voorbereidingen. "Ik was bezig in de zaal om alles klaar te zetten, toen ik Harry opeens heel hard mijn naam hoorde roepen," vertelt zijn vrouw Hilda. "Ik hoorde meteen aan zijn stem dat er iets ergs aan de hand was. Toen ik in de keuken kwam, zag ik grote vlammen bij de frituurpan vandaan komen."

Rosman vult aan: "Ik wilde net naar beneden lopen om nieuw frituurvet op te halen, omdat er gasten waren met een glutenvrij dieet. Toen ik me nog een keer omdraaide, had de frituurpan al vlamgevat. Het ging heel allemaal heel snel. Ik heb meteen de deksel op de pan gelegd en zocht de blusdeken. Toen ik die niet zo snel kon vinden, pakte ik de brandblusser. Wat bleek later, de deken lag gewoon onder de brandblusser. Maar in de paniek denk je niet meer logisch na. Ik werk al jaren in de horeca, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt."

Nadat Hilda 112 belde, was de brandweer snel ter plaatse en had de brand al vlot brandmeester. Maar daarmee was alle stress nog niet voorbij. De 160 gasten moesten elders een plek krijgen, want ze mochten de eetzaal niet binnen vanwege de roet- en rookschade. Hilda: "We konden het gelukkig zo regelen dat de groep bij zalencentrum Spalink in Geesteren terecht kon. Onze koks en enkele medewerkers zijn daar 's middags nog naartoe gegaan om te helpen."

Quote

Overal lag roet, elektrische keu­ken­ap­pa­ra­tuur was beschadigd en dan die vieze rook

Hilda Rosman

En nu, na bijna een maand gesloten te zijn voor het publiek, kan de deur weer open voor het publiek. Hilda: "Wat een hectische weken waren dit. Overal lag roet, elektrische keukenapparatuur was beschadigd en dan die vieze rook. Er kwamen allerlei onderzoeken. Zei de man van de verzekeringen doodleuk 'Het kwam wel goed uit hè, dat jullie maar met z'n tweeën waren'. En ik snap dat ook wel uit oogpunt van fraude en zo, maar toch komt dat wel hard aan. Net of je dit alles moedwillig op je hals wilt halen... Maar alles was goed, dus dat is heel fijn. Na de brandweerlieden zaterdag op een hapje en een drankje te hebben getrakteerd als bedankje voor het snelle optreden, kunnen we nu gelukkig weer open voor onze gasten."

Almelo e.o.