Bedrijven gooien roer om en maken nu beschermende materialen tegen corona
Veel Nederlandse ondernemers hebben het zwaar door de coronacrisis. Maar ze gaan niet bij de pakken neerzitten. Juist nu zetten ze hun expertise en middelen in om de maatschappij een handje te helpen, maar vaak ook om zelf het hoofd boven water te kunnen houden.
Delen per e-mail
Een groot aantal bedrijven komt met nieuwe initiatieven om te kunnen blijven bestaan en hun steentje bij te dragen in deze moeilijke tijd. Daarnaast worden alle plannen heel snel gerealiseerd. Dat is in allerlei sectoren het geval, ziet ABN AMRO. De bank stelde een rapport op over hoe ondernemers omgaan met de coronacrisis.
Beschermingsmiddelen
Verpakkingsproducent Oerlemans Plastics uit het Brabantse Genderen is een goed voorbeeld. In rap tempo ontwikkelde het bedrijf nieuwe plastic schorten voor het zorgpersoneel van het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven. ,,In de zorg zijn grote tekorten aan persoonlijke beschermingsmiddelen. Het Catharina Ziekenhuis ging daarom zelf op zoek naar bedrijven die deze middelen kunnen maken. Wij zijn toen meteen aangehaakt’', vertelt Rob Verhagen, directeur Duurzaamheid bij Oerlemans Packaging Group .
Binnen twee weken werd een concept voor plastic schorten uitgedacht en uitgewerkt en vandaag krijgt het ziekenhuis de eerste lading binnen. Het hele bedrijf werd opgetrommeld en machines beschikbaar gesteld voor de productie. De productie van de schorten kwam bovenop het normale werk, want het is niet zo dat Oerlemans met minder werk zit. Het maken van verpakkingen voor levensmiddelen gaat gewoon door en daarin is nu zelfs meer werk. ,,Dit kwam er nog bovenop. Maar we zitten als Nederlands familiebedrijf dichtbij onze klanten en dan vinden we dat je dit gewoon moet doen.’’
Dit werk kwam er nog bovenop. Maar wij vinden dat je dit gewoon moet doen
Het stansen van de plastic schorten voor de zorg ging soepel, maar het bevestigen van mouwen was wat lastiger voor Oerlemans. Daarom kwam het bedrijf met losse mouwen die het zorgpersoneel eerst aantrekt voor het schort aan gaat. De mouwen sluiten nauw aan bij de polsen waardoor het zorgpersoneel extra goed beveiligd is. ,,Ook het schort zelf werd aangepast, want het standaard schort geeft weinig bescherming bij de schouders. We blijven continu verbeteren.’’
Mindset
Met het rapport, waarin initiatieven zoals het idee van Oerlemans worden belicht, probeert ABN AMRO ook andere ondernemers te inspireren. ,,Zulke acties kunnen andere ondernemers ook helpen om op creatieve ideeën te komen. Daarom geven we ze ook in deze tijd graag een platform’’, zegt Sonny Duijn, sectoreconoom bij ABN AMRO. Ondernemers moeten kijken naar manieren waarop ze hun kwaliteiten nog meer kunnen inzetten. ,,Het is een bijzondere tijd, daarom is het goed om te onderzoeken waar je goed in bent en waar je dat kunt inzetten.’’
In deze situatie wordt nu acuut een beroep gedaan op de creativiteit van bedrijven en dat pakt bijzonder goed uit. Volgens Duijn is het aantal voorbeelden van initiatieven inmiddels niet meer bij te houden, zo veel zijn het er. ,,Daar mogen we best trots op zijn als land. Je hoort regelmatig over nieuwe initiatieven en dat geeft energie.’’
Het is een bijzondere tijd, daarom is het goed om te onderzoeken waar je goed in bent
Kassaschermen
Ook drukkerij Koopmans uit Zwanenburg kon snel omschakelen. Het bedrijf zag de omzet teruglopen sinds de aankondiging van de coronamaatregelen. Omdat klanten veel minder of helemaal geen campagnematerialen bestellen, ligt dat werk grotendeels stil. Gelukkig kwam een grote supermarkt met de vraag om iets te bedenken voor het personeel om ze te beschermen tegen corona.
In een week tijd maakte het bedrijf 3000 schermen die voor de kassa’s geplaatst kunnen worden. ,,We kunnen alles in eigen huis maken en hadden alle machines klaarstaan voor de productie van die schermen’’, zegt directeur Frank Koopmans.
Over zijn eigen bedrijf maakt Koopmans zich minder zorgen. ,,Ik heb altijd gespaard en red het nog wel een paar maanden. Maar ik vind het heel rot om te zien dat anderen het moeilijk hebben.’’ Daarom probeert hij collega-ondernemers te helpen door hen te betrekken bij zijn eigen plannen. ,,Alle schermen die wij geprint hebben, konden wij zelf niet op tijd in elkaar zetten. Dat heb ik een ander bedrijf laten doen, want ik vind dat je collega’s moet helpen in deze tijd.’’
Naast de kassaschermen is de drukkerij nu ook bezig met het realiseren van plastic afscheidingsplaten die tussen kassarijen komen te hangen en met 10.000 gezichtsmaskers voor het winkelpersoneel. ,,Ik doe er alles aan om voor mijn klanten oplossingen te bedenken. Dat is belangrijk voor hen, maar ook voor ons. Ik zie zo veel bedrijven die het nauwelijks redden en veel schulden opbouwen.’’
Verbinding
De acties van de bedrijven stemmen sectoreconoom Duijn tevreden. ,,Wat het bedrijf doet, is goed voor de winkelmedewerkers, goed voor de klanten en ook goed voor het bedrijf zelf. Als je die verbinding kunt vinden, dan is dat heel sterk.’’ Heel veel ondernemers uit verschillende sectoren kunnen volgens Duijn een rol krijgen in de coronacrisis. ,,IT-bedrijven helpen met de online werkomgeving, anderen helpen bij het reinigen van mondkapjes. Maar bloemisten die een bloemetje voor eenzame ouderen regelen, zijn ook heel belangrijk.’’
Deze onderneming kwam ook met een creatieve oplossing voor zijn ijssalon, hij realiseerde een drive-through voor zijn klanten:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMVIDEO
Ibrahim (25) wil jongeren inspireren: ‘Ik heb nooit gedacht dat ik iets níet kan’
Jongeren met een niet-westerse achtergrond kunnen het ver schoppen als ze zelf óók meer in kansen denken. Ibrahim Jabri uit Utrecht wil met zijn drie bachelor- en drie masterdiploma’s een inspiratiebron zijn. ,,Ik heb nooit gedacht dat ik iets níet kan.’’ -
Mooi die visie over duurzaam werkgeverschap, nu de praktijk nog
Verhoging van het minimumloon is bespreekbaar. Werknemers moeten (meer) meedelen in winsten van bedrijven. En vergroening van de economie moet hoger op de agenda. Het is een greep uit de opvallende standpunten die werkgeversorganisaties vandaag via VNO-NCW-voorzitter Ingrid Thijssen naar buiten brachten. De reacties op de koerswijziging van de werkgevers lopen uiteen. ,,Eerst maar weer eens geld verdienen.’’ -
‘Ik ben best bereid wat te proberen voor mijn gezondheid en productiviteit, maar er zijn grenzen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: koude douche -
PREMIUM
Horecakrachten en zzp’ers melden zich massaal aan als fruitplukker
De oogstperiode gaat beginnen bij de groente- en fruittelers, maar door het coronavirus zijn veel Poolse werkers naar huis. De ondernemers hoeven echter niet met de handen in het haar te zitten. Horecakrachten en zzp’ers die nu zonder werk zitten melden zich in grote getale. -
PODCAST
Louis biedt kaaswinkel aan voor andere ondernemers
In The Switch praat Etienne Verhoeff met ondernemers die tijdens de coronacrisis hun bedrijf opnieuw hebben uitgevonden, creatief zijn omgegaan met de omstandigheden of zelfs heel nieuwe businessmodellen hebben ontwikkeld in korte tijd. Met als doel inspiratie te bieden aan ondernemers.
-
PREMIUM
‘Iedereen vraagt me: Pieter wanneer gaat KLM weer vliegen?’
KLM maakt zich op voor een nieuwe ronde staatssteun. Daarbij moet het kind niet met het badwater worden weggegooid, vindt topman Pieter Elbers. ‘Ik reken erop dat we ooit weer zullen groeien.’ -
PREMIUM
Ruud opent een ijssalon in coronatijd: ‘Je moet niet bij de pakken neer gaan zitten’
Ruud de Weert blijft de toekomst rooskleurig inzien, ondanks alle coronabeperkingen. De Weert is eigenaar van restaurant Bij de Pastorij in de Raadhuisstraat in Hoogerheide. Zijn restaurant is, net als alle andere horecazaken, door corona al maanden dicht. Toch ziet hij de toekomst nog steeds rooskleurig tegemoet en gaat hij uitbreiden. Met ingang van 1 april van dit jaar, begint hij in een pand naast zijn restaurant een ijssalon. -
Salaris
‘Ik verdien nu 1000 euro bruto meer dan tien jaar geleden. En de groei is er nog niet uit’
Hoeveel verdien je? Dat vragen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Paul (37) werkt 40 uur in de week als transportplanner.