Bouwmarkten gooien deuren tóch open: ‘Nieuwe tegels bestel je niet snel online’
Ikea houdt de deuren vooralsnog dicht voor winkelen op afspraak, maar klanten kunnen vanaf woensdag wel weer terecht bij bouwmarkten Gamma en Karwei. ,,Mensen willen hun nieuwe laminaat of tegels toch in de winkel uitzoeken en niet online bestellen.’’
Delen per e-mail
Eigenlijk is het voor de bouwmarkten gekkenwerk om voor twee klanten per 10 minuten de winkels open te gooien, maar donderdagmiddag is besloten vooral naar de klant te luisteren. ,,Wij hebben winkels met een oppervlakte van 1500 tot 3000 vierkante meter. Dan is twee personen per tijdslot allesbehalve rendabel. Aan de andere kant weten we van onze klanten dat ze niets liever willen dan zelf hun gewenste materialen uitzoeken voor die nieuwe vloer, een tegelwand of behang in de slaapkamer. Dat soort zaken bestel je liever niet online’’, zegt een woordvoerster van Intergamma, moederbedrijf van Karwei en Gamma.
Om die reden gaan de bouwmarkten vanaf 3 maart dan ook open voor winkelen op afspraak. ,,We zijn van plan om de tijdsloten wat op te rekken, want we denken dat tien minuten per keer wat krap wordt. Iedereen wordt sowieso begeleid door een adviseur, zodat je snel naar de juiste locatie in de winkel wordt gebracht. Het is echt personal shopping.’’ De woordvoerster vraagt geduld van de consument. ,,Normaal komen er 500 mensen per dag in een winkel, nu is dat zeer beperkt. Hierdoor kan de wachttijd snel oplopen.’’
Geen optie
Voor een groot woonwarenhuis als Ikea, met een winkeloppervlakte van gemiddeld 25.000 vierkante meter, is het geen optie de filialen open te stellen voor winkelen op afspraak. Volgens Ikea is het zeer beperkte aantal klanten dat tegelijkertijd op een verdieping mag zijn (twee per 10 minuten) reden de deuren van de dertien winkels gesloten te houden.
,,Het is goed nieuws voor retailers die dit willen aanbieden, maar voor ons is het niet rendabel’’, aldus een woordvoerster van de woonwinkel. Het kabinet maakte dinsdag bekend dat winkels vanaf woensdag klanten op afspraak mogen ontvangen. Maar daarbij geldt wel het maximum van twee klanten tegelijkertijd per verdieping. Ook moeten ze minstens vier uur van tevoren hebben gereserveerd. Een winkelbezoek duurt minimaal 10 minuten en winkeliers mogen per uur maximaal zes bezoekers binnenlaten.
In tegenstelling tot kleinere winkels en boetieks worstelen met name grootwinkelbedrijven met de nieuwe regels. Hema liet eerder weten niet blij te zijn met maar zo weinig bezoekers per tijdslot, maar geeft aan toch open te gaan. ,,Alle beetjes helpen, we doen mee’’, aldus een woordvoerster. Dat geldt niet voor warenhuis de Bijenkorf. ,,Voor kleine retailers kan de mogelijkheid van op afspraak winkelen hopelijk soelaas bieden, maar voor de Bijenkorf is deze optie helaas niet te realiseren voor al onze klanten. Wij blijven ons daarom focussen op onze huidige online activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan winkelen via een videocall, online bestellen vanuit de winkels en bezorgen door eigen medewerkers in een straal van 10 kilometer rond de winkels. Wij bieden al online personal shopping service, en zullen deze service mogelijk in uitzonderingsgevallen uitbreiden naar onze winkels’’, aldus een woordvoerder van het warenhuis.
Tuincentra
Tuincentra zouden buitenterreinen voor meer dan twee klanten tegelijk moeten kunnen openen. Daarvoor pleit belangenorganisatie Tuinbranche Nederland, die vindt dat tuincentra met de versoepeling van de lockdownmaatregelen op geen enkele manier geholpen zijn.
Directeur Frank van der Heide van de brancheorganisatie wijst erop dat tuincentra vaak een winkeloppervlak tussen de 3000 en ruim 15.000 vierkante meter hebben. Een groot deel daarvan is in de open lucht. Daar zou het volgens hem prima mogelijk zijn om één klant per 40 vierkante meter toe te laten, stelt hij. Op dit moment mogen tuincentra op hun buitenterreinen alleen nog bloemen verkopen.
Ikea zegt vooral het online winkelen verder te willen verbeteren, zodat klanten gebruik kunnen maken van de optie om te bestellen en af te halen. De keten richtte hier eerder al een speciale drive-thru voor in, waar klanten met de auto hun bestelling kunnen afhalen. Volgens de Zweedse meubelreus is er veel interesse, hoewel online bestellen lang niet de gemiste omzet door de winkelsluitingen kan goedmaken.
Voor klanten is het niet compleet onmogelijk om een Ikea-filiaal te bezoeken. Ze kunnen dat vanaf woensdag wel als ze gebruikmaken van een planservice van het woonwinkelconcern. Daarmee kunnen klanten een grote aankoop, bijvoorbeeld een keuken of slaapkamer, nog wel fysiek bekijken in de winkel onder begeleiding van een medewerker. Het is niet mogelijk om dan ook nog een rondje te lopen door de winkel om andere producten mee te pakken, benadrukt een woordvoerster.
Kijk hier onze video's over de coronacrisis:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Vandaag is het Wandel tijdens je Werk-dag: waarom wandelen zo goed voor je is
Vandaag is het Wandel tijdens je Werk-dag. Moet je naar kantoor? Ga de uitdaging aan en leg de afstand lopend af. Alle thuiswerkers worden opgeroepen om dezelfde afstand af te leggen, maar dan vanuit huis. Want lopen is goed voor zowel je fysieke als mentale gezondheid en zorgt er zelfs voor dat je je werk vandaag beter gedaan krijgt, zeggen experts. -
Burn-out ligt op de loer: LinkedIn geeft duizenden medewerkers deze week vakantie
Het sociale medium LinkedIn heeft bijna al zijn werknemers (15.900 mensen) sinds afgelopen weekeinde een week vakantie gegeven. Het geeft hen de tijd de batterij op te laden en vermindert het risico op burn-outs in deze tijden van thuiswerken, zo stelt het bedrijf. -
PREMIUM
‘Het grootste thuiswerkexperiment aller tijden is mislukt’
Nu we ruim een jaar volop thuiswerken, maakt columnist en onderzoeker Richard Engelfriet de balans op. Vier argumenten waarom thuiswerken volgens hem niet de toekomst, maar de hel is. -
Salaris
‘Het zou een beetje raar zijn als ik met dit salaris niet tevreden was’
Hoeveel verdien je? Dat vragen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Leo (30) werkt als Chief Revenue Officer voor een softwarebedrijf. -
Wat doet een...
Annelies is business organizer: 'Allerleukste is de opluchting in de ogen van klanten’
Wie ons banenlandschap bekijkt, ziet bijzondere functies voorbijkomen. Een field service engineer, een lab technician of een assemblagemedewerker: we hebben ze blijkbaar hard nodig, maar waarvoor en waarom? In deze serie vertelt elke week iemand over zijn of haar beroep. Vandaag: Annelies Bouwhuis (44), zelfstandig business organizer.
-
PREMIUM
Waarom de empathische leider meer succes heeft
Empathie op de werkvloer verbetert de sfeer én zorgt voor betere resultaten, gelooft coach/spreker Marco Buschman. Volgens de Amerikaanse schrijfster Anita Moorjani kunnen empathische leiders de wereld totaal veranderen. ‘In goed functionerende teams is er vaak echte aandacht voor het individu.’ -
PREMIUMVIDEO
Yoran slaapt deze zomer met 100 liter ijs naast zijn bed: ‘Voor mijn veertigste sta ik in Quote 500’
Welke tiener lukt het om in een half uur acht tientjes te verdienen aan een product dat bij aankoop slechts 5,20 euro kost? Nou, Yoran de Haan dus. De 16-jarige ondernemer uit Hendrik-Ido-Ambacht krijgt deze zomer zelfs ‘gratie’ van burgemeester Jan Heijkoop om zijn ijsimperium uit te breiden. -
Wat doet een...
Natali (32) maakt animatievideo’s: ‘Als kind was verhaaltjes verzinnen mijn grootste bezigheid’
Wie ons banenlandschap bekijkt, ziet bijzondere functies voorbijkomen. Een field service engineer, een lab technician of een assemblagemedewerker: we hebben ze blijkbaar hard nodig, maar waarvoor en waarom? In deze serie vertelt elke week iemand over zijn of haar beroep. Vandaag: Natali Voorthuis (32) is zelfstandig animator.