Een keer een gezonder ijsje eten? Deze ondernemer bedacht het
Ondernemer en kok Tijn Baart wil dat iedereen kan genieten van een zomerse traktatie zonder zich schuldig te voelen over extra calorieën of massa’s suiker. Hij bedacht daarom een gezonder ijsje. ‘We willen een alternatief bieden voor ijsjes die al decennia lang op de markt zijn.’
Een aantal jaar terug stond Tijn Baart nog in de keuken als kok, maar was daar niet helemaal op z’n plek. ,,Het leek me altijd al gaaf om iets voor mezelf te beginnen. Mijn chef-kok runde er destijds ook een krokettenkraam naast en adviseerde mij om met iets te komen dat iedereen lekker vindt, omloopsnelheid heeft en waar je lekker aan verdient.” Zo ontstond het idee om ijsjes te gaan verkopen. ,,Met IJsbaart willen we een beter alternatief bieden voor de ijsjes die al decennia op de markt zijn. Met beter bedoelen we gezonder, bewuster en zonder kunstmatige toevoegingen en concentraten. Maar ook lekkerder: de smaak staat voorop.’’
Volwaardige ijsfabriek
Tijn Baart sleet zijn eerste liefhebbersijsjes drie jaar geleden op festivals. Dat deed hij samen met een vriend die de eigenzinnige naam IJsbaart verzon. De festivals brachten de Haarlemse ijsmakers zeker succes, maar de onderneming bleek toch te weersafhankelijk om voor een continue inkomstenstroom te zorgen. ,,Toen ik op een dag rustig mijn ijsjes maakte in de schuur, drong het - dankzij mijn stiefbroer Levi - tot me door dat ik het anders moest aanpakken.’’ Levi Baart is van meet af aan betrokken bij het bedrijf en bekommert zich als vennoot om de financiën en productie.
,,De festivals zijn niet genoeg om een business van de grond te krijgen”, legt Levi Baart uit. ,,Met mooi weer kun je er zo’n tien doen, met meerdere trucks wellicht twintig. Maar dan houdt het wel op. De horecamarkt is voor ons oneindig. Het doel is dan ook een volwaardige ijsfabriek neer te zetten.’’
Overtuigende pitch
Om echt stappen te zetten, was kapitaal nodig. Stefan Wijdenes, een bekende van Tijn, werd aangetrokken als marketing- en salesman. De nieuwe driekoppige directie wist het strijdplan overtuigend te pitchen bij een groep investeerders. Dat leverde in totaal 50.000 euro op. Dankzij familie en vrienden werd dat zelfs nog meer.
Wijdenes bedacht de nieuwe huisstijl en verkoopstrategie: ,,We stappen de auto in met onze gekoelde proefpakketten en gaan onaangekondigd op het beoogde verkooppunt af. Het personeel direct laten proeven, blijkt het meest effectief.” IJsbaart heeft binnen één seizoen 90 verkooppunten weten te overtuigen. ,,Ons product is wat bewuster en hipper. Bij diverse strandtenten kwamen we op het juiste moment, want die waren precies naar zoiets op zoek. Voor een strandtent in Zandvoort maken we volgend seizoen zelfs een custom made ijsje.”
Rustige winterperiode?
Het seizoen is natuurlijk al bijna ten einde. In oktober, november en december ligt het stil, maar in januari worden de werkzaamheden weer opgepakt. ,,Dan gaan we op zoek naar nieuwe klanten en ook wordt dan de voorproductie van sommige smaken opgestart. Het doel is om het jaar rond voor IJsbaart actief te zijn”, zegt Tijn Baart. ,,We zijn vanochtend alvast de keuken ingedoken om het nieuwe menu samen te stellen. De nieuwe smaken verklappen we nog niet, maar we breiden ons assortiment uit met een kinderijsje en meer vegan varianten. Ook werken we aan een oplossing voor plasticvrije verpakkingen.”
Eindhovense studenten bedachten een sok die nooit meer afzakt:
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
-
Een hond aanschaffen van het vitaliteitsbudget? Ondernemer Pepijn juicht het toe
Een werknemer wilde graag een hond kopen van het zogenaamde ‘vitaliteitsbudget’. Een potje geld dat de werkgever beschikbaar stelde aan werknemers om hun gezondheid te verbeteren. Dat leverde veel discussie op, was het budget daar wel voor bedoeld? Ondernemer Pepijn vindt van wel. -
Ondernemer Jip (13) heeft z’n eigen ijsfiets: ‘Je mag bijna overal ijs verkopen’
Hittegolf of niet, de 13-jarige Jip Geuze fietst de hele dag met zijn ijskar door Hellevoetsluis. Dankzij het schitterende weer verkoopt hij dubbel zoveel ijsjes als normaal. En daar is hij maar wát trots op. ,,Gelukkig heb ik een elektrische fiets, dat scheelt veel met deze hitte.’’ -
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
Wat als een cliënt nog helder van geest is, maar niet kan praten? Deze notaris lost het op met kneepjes in de hand. Een kneepje is 'ja’, twee kneepjes ‘nee’. Elke week tekent journalist Johan Nebbeling waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk op in deze rubriek. -
Zij hebben een eigen bedrijf én een vaste baan
Veel werkenden denken eraan, ruim 254.000 hebben de stap ook daadwerkelijk gezet: een eigen bedrijf naast hun vaste baan. Maar hoe combineer je beide werkzaamheden, zonder je leidinggevende van streek te maken? En hoe verdeel je je tijd evenredig?
-
PREMIUMSalaris
Shardha: ‘Op mijn 55e heb ik mijn schaapjes op het droge’
-
-
-
PREMIUMSalaris
Murat (30): ‘Mijn leven is veranderd sinds ik hier werk’
Hoeveel verdien je? Dat vragen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Murat (30) werkt als administratief medewerker tools. Hij beheert gereedschappen die nodig zijn voor het bouwen van machines. Ook handelt hij de administratie hiervoor af. -
Inbraken gebeuren in allerlei soorten woningen en buurten: zo laat je je huis veilig achter
Vakantie voor de boeg? Haal voor vertrek de stekkers uit de stopcontacten, draai kranen dicht en zorg vooral dat je huis er bewoond uitziet. Dat adviseert Ilona Snaterse-Leidelmeijer, politievrijwilliger gespecialiseerd op het gebied van preventie.