Onophoudelijke stroom mailtjes is te veel voor ons oerbrein: ‘Telkens een oei-gevoel’
Amper terug van vakantie en meteen heb je weer een overvolle inbox. Bij elke nieuwe mail slaat de schrik je om het hart. Als het maar geen dringend of vervelend bericht is. Herkenbaar? Hier komt die angst voor werkmailtjes vandaan en dit kun je eraan doen.
Als je na je vakantie je inbox weer opent, komt er waarschijnlijk een stortvloed aan mails over je heen. Veel werkende Nederlanders krijgen hier stress van. ‘Morgen weer werken na drie weken vakantie, nu al geen zin in die mailbox’, zegt een van de volgers van burn-outdeskundige Nienke Thurlings na een uitvraag op Instagram. Thurlings vroeg ook aan haar volgers of ze zich herkennen in de angst voor nieuwe werkmail of een ontplofte inbox. Bijna de helft is bekend met het gevoel.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijn bevalling
Esmee krijgt kind met mannenstel: ‘Toen mijn vliezen braken, kwamen ze meteen dweilen’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Deze week: Esmee Ros zette haar kind op de wereld in een meeroudergezin. -
Wat doet een...
Carmen wil iedereen aan het moestuinieren krijgen: ‘Mensen weten niet meer waar eten vandaan komt’
Wie ons banenlandschap bekijkt, ziet bijzondere functies voorbijkomen. Een field service-engineer, een lab-technician of een assemblagemedewerker: we hebben ze blijkbaar hard nodig, maar waarvoor en waarom? In deze serie vertelt elke week iemand over zijn of haar beroep. Vandaag: Carmen van Heel (28) uit Breda is moestuincoach. -
PREMIUM
Niemand kan horecapersoneel vinden, maar Luc heeft een slimme truc en hem lukt het wél
De zomer komt eraan, maar het is de vraag of er tot ’s avonds laat op het terras gezeten kan worden. De horeca schreeuwt om personeel, en probeert deze op steeds creatievere manieren aan te trekken. ,,We proberen zelfs bij de concurrent aan te kloppen voor personeel.” -
PREMIUMMet video
Recordaantal vacatures: thuiswerken, tiny house en korte werkweek als lokkertjes
Een recordaantal vacatures staat open, waardoor werkgevers van alles uit de kast halen om personeel te werven. Maar is een scooter of een tiny house wel genoeg? -
PREMIUMmet video
Warmtepomp wordt kleiner en minder lelijk
Nederland moet massaal aan de warmtepomp. Maar zo klein zijn ze niet, dus waar laat je zo’n ding? En waarom zien die buitenunits eruit als een koelwagen? Een kijkje op de VSK Installatiebeurs.
-
PREMIUM
Werk vinden met een ‘apart’ uiterlijk: ‘Een aandeelhouder vond me niet representatief’
Paars haar, een neuspiercing, arm en nek vol tatoeages? Hoe je eruit ziet zou geen invloed mogen hebben op je carrièrekansen, maar in de praktijk worden werkzoekenden soms afgerekend op een niet-alledaags uiterlijk. Hoe ga je daar het beste mee om? -
PREMIUM
Jarenlang studeren en dan toch het roer omgooien? ‘Haal nu veel meer uit het leven’
Je carrière volledig omgooien en verdergaan in een compleet ander beroep? Ook als dat betekent dat je dan niet meer doet waar je jarenlang voor gestudeerd hebt? Deze werkenden waagden de sprong en kozen voor een beroep ‘beneden hun kunnen’. -
Wat werkgevers niet snappen over werknemers uit generaties Y en Z
Er is een kloof ontstaan tussen de verwachtingen en drijfveren van jonge werkenden en hun leidinggevenden. Dit geldt specifiek voor de jongeren die deel uitmaken van Generatie Y (geboren tussen 1981-1996) en Generatie Z (geboren na 1997). Dit blijkt uit het onderzoek The Born Digital Effect van softwarebedrijf Citrix, onder tweeduizend jongeren en duizend leidinggevenden over de hele wereld.